راه درمان گرفتگی گردن

دردهای عضلانی چگونه تشدید و درمان می شوند؟

بیشتر ما گاهی پس از یک خواب شبانه ناآرام یا نشستن طولانی‌مدت پشت کامپیوتر، گرفتگی گردن را تجربه کرده‌ایم؛ دردی که معمولا بیش از چند روز طول نمی‌کشد؛ اما گاهی مدت زیادی ما را گرفتار خود می‌کند. در این صورت باید بدانیم که چه کنیم؟دکتر هومن فتاحیان، دکترای آسیب‌شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، نظرهایی در این زمینه ارائه کرده است که می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یکشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۰

حرکات درمانی

روش اول: ابتدا تعیین کنید کدام سمت گردن درد می‌کند. اگر در سمت چپ است، از دست چپتان استفاده کنید. اگر سمت راست گردنتان درد می‌کند، از دست راستتان استفاده کنید.با استفاده از انگشتانتان مستقیم نقطه درد یا گره را فشار دهید؛ تا وقتی که فشار کافی حس کنید، اما درد شدیدی نداشته باشد. سرتان را به جهت عکس محل درد بچرخانید و چانه‌تان را به‌صورت مورب به سمت زیر بغلتان پایین بیاورید. این گام‌ها را حدود ۱۵تا۲۰ بار پشت سر هم تکرار کنید. در طول روز این کار را تکرار کنید تا ماهیچه‌هایتان را آرام نگه‌دارید.واردکردن فشار به نقطه درد در حین فعال‌کردن آن ماهیچه، می‌تواند به غیرفعال‌کردن درد کمک کند.
روش دوم: کشش ماهیچه‌های گردن می‌تواند آن‌ها را آرام و درد و تنش را دور کند. در حین رانندگی یا پشت میز کامپیوتر این حرکات کششی ساده را انجام دهید:
 صاف بنشینید، هر دو تیغه شانه را به هم بفشارید و بعد به حالت اول برگردید.
 ۱۰ بار شانه‌هایتان را به عقب و پایین بچرخانید.
 ۱۰ بار آهسته گوشتان را به‌سمت شانه‌تان قرار دهید.
 ۱۰ بار به آرامی پشت سرتان را روی پشتی صندلی خودرو فشار دهید و ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید.
 اگر در خودرو نیستید، سعی کنید پشت سرتان را روی دست‌هایتان فشار دهید.
روش سوم: برای کاهش سفتی، درد و التهاب، سعی کنید چند دقیقه گردنتان را ماساژ دهید تا علاوه بر افزایش جریان خون، ماهیچه‌های آن را نیز آرام کنید. برای رفع گرفتگی گردن همچنین می‌توانید از روغن‌هایی برای ماساژ استفاده کنید که برای تسکین درد و التهاب مفید هستند؛ مانند روغن نعناع که دارای خواص مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد. برای آرام‌سازی ماهیچه‌ها، با آب گرم استحمام کنید؛سپس یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا زیتون را با چند قطره روغن نعناع ترکیب کنید و بعد به مدت چند دقیقه ناحیه دردناک را با ضربات محکم، اما آرام با این روغن ماساژ دهید.

نرمش‌های ویژه

ماهیچه‌های گردن هم نیاز به نرمش دارند و به این ترتیب قوی می‌شوند، چرخش سر برای شروع عالی است. تقریبا هر وقت که درد را احساس کنید، می‌توانید این حرکت را انجام دهید.به آرامی سرتان را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مشخص شود چه مقدار از منظره پیرامونتان را می‌توانید ببینید. پس از چندین بار چرخاندن، شاید متوجه شوید که الان فضای بیشتری را می‌توانید ببینید. پس از چهار یا پنج بار چرخش، جهت را عوض کنید. همیشه هنگام انجام حرکات گردن اطمینان حاصل کنید که حالت بدنتان درست است. ورزش‌های دیگری که می‌توانید چند دقیقه انجام دهید، خم‌کردن سر به‌سمت سینه و عقب‌رو به سقف است یا خم کردن سر به پایین و رو به شانه راست و بعد رو به شانه چپ یا چرخاندن آرام سر بدون چرخاندن بدن و نگاه کردن به چپ و بعد نگاه‌کردن به راست.

گرمادرمانی

برای افزایش گردش خون، کاهش درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری می‌توان از گرمادرمانی استفاده کرد. یک پد گرم‌کننده، کمپرس آب گرم یا حوله مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه درد بگذارید.برخی افراد برای بی‌حس‌کردن درد از سرمادرمانی استفاده می‌کنند؛ مثلا بلافاصله بعد از یک جراحت دردناک یا یک جراحت ملتهب از بسته‌های یخ یا یک حوله یخی استفاده می‌کنند تا تورم و درد را کاهش دهند؛ با این حال، سرمادرمانی برای گرفتگی ماهیچه‌ها یا مفاصل توصیه نمی‌شود.

طب فشاری

نقاط فشار روی دست شما می‌توانند به تسکین گرفتگی گردن ایجادشده به‌خاطر حالت نامناسب بدن، کمک کنند. نقطه‌ای که لازم است به آن فشار وارد کنید، پشت دست شما و در حفره بین دو استخوان انگشت اشاره و انگشت میانی، درست بعد از گره اتصال آن‌ها به دست است.اگر درد گردنتان در سمت چپ است، فشار را به‌صورت دایره‌های کوچک به این نقطه از دست راستتان وارد کنید؛ یعنی باید نقطه دست مخالف با سمتی از گردن را که درد می‌کند، فشار دهید. با انگشت به این نقطه فشار وارد کنید و با دایره‌های کوچک آن را ماساژ دهید. از فشار کافی استفاده کنید تا در آن نقطه کمی احساس درد کنید.در حالی که به دستتان فشار وارد می‌کنید، سعی کنید گردن را از یک سو به سوی دیگر بچرخانید تا ماهیچه‌های آن شل شود. باید متوجه شوید که همراه با افزایش انعطاف‌پذیری، دردتان نیز کاهش یافته است.

حمام نمک اپسوم

نمک اپسوم از منیزیوم سولفات تشکیل شده است؛ ماده شیمیایی که به تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند. ممکن است با بهبود گردش خون، استرس و تنش را کاهش دهد. برای حمام نمک اپسوم، وان حمام را با آب گرم پر کنید. دو فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کرده و در آن وارد شوید؛طوری که گردنتان زیر آب فرو رود. این کار را سه بار در هفته می‌توانید انجام دهید.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.