بورس و تعقیب روند ارز

اوایل خرداد سال جاری شاخص کل کانال 1.1 میلیون واحد را از دست داد. به‌این‌ترتیب ریزش سنگین نماگر بازار از نقطه اوج خود به یک‌میلیون واحد رسید؛ اما از آن زمان تاکنون دماسنج بازار دو کانال بالاتر آمده  است و در میانه‌های کانال 1.2 میلیون واحد نوسان دارد. به‌طور مشخص می‌توان مشاهده کرد که از شدت و قدرت موج‌های صعودی در هر روز کاسته شده و به نوعی بورس در یکی دو هفته اخیر در همین محدوده درجا زده است. در فاصله یک ماه گذشته، هم ارزش معاملات خرد روزانه افزایش یافته و هم از تعداد نمادهای درگیر در صف فروش کاسته شده است؛ اما با رســیــدن شـاخـص‌کـل بــورس به مـــرز یک‌میلیون و 250 هزار واحد، قدرت تقاضا و عرضه برابر شده است. برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند مذاکرات برجام و دیدگاه دولت جدید به مسائل بین‌المللی و اقتصاد کشور، می‌تواند بر روند بازارها تأثیرگذار باشد.

تاریخ انتشار: 10:34 - دوشنبه 1400/04/21
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

مدیر سرمایه‌گذاری کــاریـزمـــا اعتقاد دارد «اکنون بازار سرمایه تابع رفتار دلار شده است، در واقع سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری به رفتار دلار دقت می‌کنند.» به گفته امین دامچه «ابهام زیادی در قیمت دلار نهفته است که مهم‌ترین آن بحث برجام است. حدود 60 تا 70 میلیون بشکه نفت ایران روی دریاست و به محض اینکه مجوز رفع تحریم‌ها از سوی آمریکا صادر شود این میزان نفت به فروش رفته و از این طریق درآمد ارزی خوبی نصیب ایران می‌شود».
البته این تنها منبع ارزی نیست که ایران می‌تواند در آینده نزدیک به دست آورد. بحث آزادسازی منابع ارزی ایران در کشورهایی همانند کره‌جنوبی و عراق چندماهی است که مطرح شده و هر روز ابعاد جدیدی از آزادسازی این منابع به گوش می‌رسد. به تازگی خبرگزاری یونهاپ گزارش داده است که هونگ نام کی وزیر دارایی کره جنوبی و جانت یلن وزیر خزانه‌داری آمریکا روز جمعه در حاشیه نشست گروه 20 (G-20) در ونیز ایتالیا نشستی دوجانبه برای بحث درباره موضوع‌های مختلف برگزار کردند که یکی از آن‌ها نحوه آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران در حساب‌های بانکی کره جنوبی بوده است. یونهاپ در ادامه گزارش داد: سئول در تلاش است با حمایت ایالات‌متحده از یک کانال در سوئیس برای استفاده از بخشی از پول مسدودشده ایران در کره جنوبی برای فروش کالاهای بشردوستانه، شامل محصولات درمانی شرکت‌های سوئیسی به ایران استفاده کند. در حالت کلی اگر پول‌های بلوکه‌شده ایران آزاد شود، باز هم منابع ارزی ایران بهبود می‌یابد.

کابینه سیزدهم و تأثیر بر اقتصاد

تا کمتر از دو هفته دیگر، دولت سیزدهم کار خود را آغاز می‌کند و همچنان گمانه‌زنی‌ها درباره اعضای کابینه ادامه دارد. برای فعالان اقتصادی، به‌غیراز وزرای مرتبط با مباحث اقتصادی همانند وزیر اقتصاد، وزیر صمت، وزیر نفت و…، وزیر امور خارجه نیز نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌ها دارد.
امین دامچه در همین رابطه گفت: «مهم‌ترین اخباری که این روزها مطالعه می‌کنیم به گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای کابینه سیزدهم اختصاص دارد. محتمل‌ترین گزینه برای وزیر خارجه، باقری‌کنی، معاون جلیلی است و به خاطر همین عده‌ای فکر می‌کنند که مذاکرات با سختی بیشتری انجام می‌شود. این گمانه‌زنی‌ها باعث افزایش قیمت دلار در بازار آزاد می‌شود که به دنبال همین موضوع نرخ دلار تا اواسط کانال 25 هزار تومان نیز افزایش یافته است.»
به اعتقاد مدیر سرمایه‌گذاری کاریزما «اوج دلار در محدوده 26 هزار تومان است و بعید است بالاتر برود. فکر می‌کنم قیمت ذاتی دلار حدود 22 هزار تومان است که با توافق بر سر برجام تا آن محدوده می‌تواند افت کرده یا حتی در همین محدوده ثابت بماند. در نتیجه توصیه‌ای برای دلار ندارم؛ اما سهام دلاری داریم که از نظر فاندامنتالی شرایط ایدئالی دارند مثل پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خراسان و به‌طور کلی اوره‌سازها شرایط مناسبی دارند.»
دامچه در ادامه به دیگر شرکت‌های پرپتانسیل هم اشاره کرد و گفت: «در شرکت‌های فلزی معدنی شرایط ایدئال است. یک قانون در چین در حال تصویب است که به خاطر شرایط آلایندگی شرکت‌ها باید ظرف مدت کوتاهی کیفی‌سازی خودشان را انجام دهند و طبیعتا در این مدت عرضه فولاد افزایش و شاید قیمت تا حدودی کاهش پیدا کند. اما قیمت و تقاضا برای سنگ‌آهن افزایش می‌یابد.»

احتمال رشد بورس تا محدوده 1.5 میلیون واحد

شاید تا یک هفته پیش، نیمی از سهام‌داران اعتقاد داشتند نماگر بازار می‌تواند تا محدوده 1.5 میلیون واحد رشد کند، چه آن‌که پیش از انتخابات نیز گروهی از سهام‌داران اعتقاد داشتند به رسم سنت هر دوره، با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، وضعیت بورس بهبود یافته و شاهد روند صعودی پرقدرت خواهیم بود. اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت بورس تا میانه‌های کانال 1.2 میلیون واحد ارتقا یافت. دامچه درباره آینده بورس گفت: «شاخص‌کل بورس احتمال دارد به محدوده 1.4 تا 1.5 برسد؛ اما شاید با یک فاصله زمانی به این محدوده برسد.  برخی نمادهای کوچک‌تر همانند کرمان، مادیرا، ولساپا، خبهمن، غدیس، هجرت، دتماد و برخی دیگر از سهام کوچک که از نظر فاندامنتال ارزش دارند، می‌توانند رشد کنند. بررسی بازارهای موازی نیز نشان‌دهنده آن نیست که دلار در کوتاه‌مدت بالارونده باشد.»
به اعتقاد او، با شروع دولت آقای رئیسی احتمال دارد شرایط کلی بازار بهبود یابد و صحبت‌های وی می‌تواند بر روند بازار تأثیر بگذارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    میلاد آرام

برچسب‌های خبر