شهردار را زود معرفی می‌کنیم

عباس حاج‌رسولیها، منتخب شورای ششم، در گفت‌و‌گو با اصفهان‌زیبا: شورای پنجم سیاست‌ها و پروژه‌های خوبی را دنبال کرده است

شورای پنجم هم به ایستگاه آخر رسیده و قرار است 14 مرداد ساختمان بزرگمهر را به شورای ششم تحویل دهد. اصفهان زیبا از این شماره، چهارشنبه‌هابا اعضای جدید شورای شهر گفت‌وگو می‌کند تا مردم بدانند که در چهار سال آینده، شهر چگونه اداره خواهد شد.یکی  از قدیمی‌ترین چهره‌های شورایی شهر اصفهان و عضو دوره‌های اول تا چهارم شورای شهر اصفهان است. عباس حاج‌رسولیها در ۱۳۵۴ با درجه ممتازی در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شد و در ۱۳۷۶ کارشناسی ارشد مدیریت را به اتمام رساند و در ۱۳۵۸ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان را راه‌اندازی کرد.

چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۴۰۰

او که عضو شاخه مهندسی حزب جمهوری اسلامی بود، در طول سال‌های دفاع مقدس به بازسازی روستاهای محور خرمشهر، اهواز، سوسنگرد و جزیره مینو پرداخت. سال ۱۳۶۷ به‌عنوان مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان مشغول به‌کار شد که ساخت پنج هزار کلاس درس ازجمله فعالیت‌های او در این دوره هشت‌ساله بود. ریاست شورای اسلامی شهر اصفهان به مدت ۱۰ سال، نایب رئیس شورای عالی استان‌ها به مدت دو سال و عضویت در شورای عالی استان‌ها به مدت شش سال ازجمله فعالیت‌های حاج‌رسولیها در کسوت نمایندگی مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان است. حاج رسولیها رئیس و عضو هیئت‌مدیره برخی از خیریه‌های اصفهان است، او همچنین عضو شورای جامعه مهندسین کشور و سه دوره رئیس اتاق تعاون استان اصفهان بوده است.

شعار شورای ششم «شهر زندگی» است. شورای ششم چگونه اصفهان را به شهری زیست پذیر تبدیل می‌کند؟

یکی از مباحث مهم شهر زندگی، محیط‌زیست است. شهری با قطعی آب و زاینده‌رود خشک، فضای مطلوبی برای زندگی نیست. آلاینده‌ها هم جداگانه آسیب‌زاهستند. ما اگر بتوانیم مشکلات آب، محیط‌زیست و آلودگی هوا را در اصفهان تعدیل کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم. نمی‌توان این مشکلات را کاملا برطرف کرد فقط باید برای کاهش آن‌ها تلاش کرد. برای کاهش آلودگی باید زیرپروژه‌هایی تعریف شود. برای حل مشکل آب باید از دولت جدید بخواهیم تکلیف تونل سوم کوهرنگ و سد آن و بهشت‌آباد را معلوم کند. این موارد حل شود، هم باعث افزایش امید مردم می‌شود و هم مشکل کشاورزان شرق حل می‌شود. زاینده‌رود تشنه است و به همین دلیل ممکن است پل‌ها تخریب شوند. گاوخونی محیط‌زیست بی‌نظیری دارد که میزبان پرندگان کمیابی بوده که از سایر نقاط جهان به آنجا می‌آیند. حالا خشک شده و تأثیر آن در منطقه مشخص است. برای وضعیت آب‌وهوا در اصفهان باید فکری شود. حل همه این موارد مستلزم اجرای یک سری پروژه است.

چه پروژه‌هایی؟

مترو باید توسعه یابد. تراموا باید اجرا شود. مردم کمتر با وسیله نقلیه شخصی در شهر تردد کنند. حمل‌ونقل عمومی باید گسترده‌تر شود. فضای سبز باید در همین وضعیت حفظ شده و خشک نشود. اگر بتوانیم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم که مطلوب است، ولی در وضعیت فعلی باید سعی کنیم در شرایط فعلی حفظ شود. عکس‌هایی از ناژوان دیده‌ام که وضعیت قابل قبولی ندارد و روبه خشکی می‌رود. ناژوان ریه اصفهان است و باید سرسبز شود. آب طراوت خاصی به شهر می‌دهد. اگر این موارد حل شود اصفهان به شهری قابل زیست تبدیل می‌شود.

شما در سال‌های گذشته بر تحقق مدیریت واحد شهری تأکید داشتید که این موضوع هنوز محقق نشده است. در این صورت شورای شهر چگونه می‌تواند مشکل زاینده رود را که یک مشکل ملی است  و با همسایه‌های بالا دست و سیاست گره خورده، حل کند؟

بحث آب که ساختار جداگانه دارد. بنیاد نصف‌جهان که برای مباحث آب فعال است، در اواخر دهه 80 ایجاد شد و در سطح کشور ظرفیت‌هایی برای انجام کار دارد. این بنیاد مباحث آب را هم دنبال می‌کند و ما هم موضوع را رها نکرده‌ایم.

فعالیت این بنیاد برای حل مشکل آب به کجا رسیده است؟

اتفاقاتی در حال رخ‌دادن است که هروقت عملیاتی شد اطلاع‌رسانی می‌کنیم. بنیاد نصف‌جهان کارهای بزرگی برای اصفهان کرد. این بنیاد نقش قابل توجهی در انتقال برگزاری اجلاس سران به اصفهان و ساخت سالن آن در شهر داشت. بنیاد در بحث آب هم فعال بود و در ایجاد سامانه دوم نقش مهمی داشت. این بنیاد در پروژه‌های کلیدی نقش مهمی داشت. سالن اجلاس برای کشور و اصفهان یک پروژه ضروری بود. شورای قبل قراردادی با دولت بست تا جلسات مهم کشوری در اصفهان و این سالن برگزار شود. قرار شد 128 میلیارد تومان پول به ما بدهند. قرار بود اصفهان هم برای جلسات مهمش از این سالن استفاده کند. مقطعی هم متکی، وزیر خارجه وقت، از این سالن بازدید و اعلام کرد که چنین مجموعه‌ای در دنیا نداریم. این سالن بعد از رفتن کرونا و بهبود رابطه با دنیا برای اصفهان یک پتانسیل محسوب می‌شود. ولی در کنار آن باید به محیط‌زیست هم توجه شود. اگر آلودگی هوای اصفهان زیاد باشد، گردشگر نمی‌آید. توریست که بخواهد بیاید، اول آلودگی هوا را چک می‌کند.

صحبت شما درست، ولی دولت به تعهداتش برای این مجموعه عمل نکرد وهمه بار آن به دوش مردم اصفهان افتاد.

 بنیاد نصف‌جهان دنبال این قضیه بود. درقدم اول، دولت سختش بود تأمین مالی کند. قسط اول را گرفتیم ولی برای قسط‌های بعد خبری نشد. آقای نصر، رئیس شورا، دو سه ماه پیش گفتند قرار هست 100 میلیارد دیگر هم دولت بدهد، ولی خبر ندارم گرفتند یانه.

ولی تا الان منابع این پروژه ازجیب مردم اصفهان تأمین شده!

نه، پول قابل توجه اولیه را که از دولت گرفتیم، اگر 100 میلیارد را هم داده باشند مشکلی نیست. اینجا ظرفیـــــت‌های دیگری هم دارد: نمایشگاه، مجموعه هتل و... .

بخش‌های جنبی هنوز تکمیل نیست و باید بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کند که گویا هنوز کسی پیش‌قدم نشده.

همه‌اش به کرونا برمی‌گردد. الان ظرفیت هتل‌های شهر خالی است. کمتر کسی در گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کند. دو سال است اتفاقی افتاده که باید تبعاتش را بپذیریم. ولی اگر کرونا و برجام حل شود، ارتباطات هم برقرار می‌شود و مشکل سرمایه‌گذار سالن اجلاس هم حل می‌شود.

فکر می‌کنید به کمک بنیاد نصف‌جهان بتوانید مشکل سالن اجلاس را حل کنید؟

بله، می‌شود واین توان وجود دارد. تعهد دولت بوده و باید به آن عمل کند. البته آن زمان تعهد 100 میلیارد تومان بوده، حالا باید فشار بیاوریم و بیشتر بگیریم.

درباره مترو صحبت کردید. در شورای چهارم برای تأمین هزینه خط دوم بحث فاینانس بود و سرمایه‌گذاری خارجی که نشد و هزینه‌ها تا امروز با تسهیلات و اوراق مشارکت تأمین شده که در نهایت باید مردم اصفهان هزینه‌ها راپرداخت کنند. شورای ششم برای ادامه مسیر چه فکری دارد؟

از همان اول معتقد بودم بار مترو نباید بردوش مردم باشد. باید از قیمت سوخت که بالا بردند هزینه‌ها را تأمین کنند. اوایل قرار بود 70درصد هزینه را دولت و 30درصد را شهرداری‌ها بدهند. ما با آقای حداد عادل و آقای لاریجانی چانه زدیم، ولی دست‌آخر تأمین هزینه‌ها به 50درصد توسط دولت و 50درصد توسط شهرها رسید که همان اوراق مشارکت است.
در دوره چهارم دغدغه بالاتر از مترو داشتیم که پیاده‌شدن طرح جامع بود. بیش از 100 خیابان و معبر بود که 50 سال روی زمین مانده بود، مثل خیابان وحید. نمی‌شد رهایشان کرد. آن موقع به‌صلاح دیدیم که بحث معابر و آزادسازی‌های آن را اول حل کنیم که خیلی مؤثر بود برای رفت‌وآمد مردم. همه هم با سرعت تمام شد. پل دو طبقه امام‌خمینی، ابوالحسن اصفهانی، میرداماد و همه حدود 1.5 سال طول کشید. میدان امام علی شهر را باز کرد. پل عاشق اصفهانی چهارراه کوچک بود که همه ماشین‌ها از خارج شهر از این مسیر رد می‌شدند، ولی همه در مدت کوتاهی حل شد. این موارد برای ما اولویت بود، چون باید زمین آزاد می‌کردیم. قیمت زمین به سرعت در طرح توسعه شهر افزایش پیدا می‌کرد. فکر می‌کنم قیمت زمین‌هایی که ما آزاد کردیم حداقل الان 5هزار برابر شده باشد. به قیمت دلار بخواهیم حساب کنیم، شاید دلار حدود 10 برابر شده باشد، اما قیمت ملک خیلی بالا رفته. ما شهر را با قیمت‌های کمی نجات دادیم. بیشتر معابری که آزاد کردیم به ریال امروز بخواهید قیمت بزنید، متوجه می‌شوید ما بیش از 50هزار میلیارد تومان به شهر کمک کردیم.
 امروز تقریبا هیچ خیابانی نداریم که آزاد شود. حالا رسیدیم به مترو که دوتا تی‌بی‌ام لازم دارد که زیرزمین کار می‌کند. فوقش قیمتش 50 برابر رشد کرده، ولی به اندازه زمین‌ها قیمتش رشد نکرده. برای تجهیزات و واگن هم که قراردادش را خودمان بستیم. دو تا قرارداد زمان آقای سقاییان‌نژاد بسته شد. الان دولت قرارداد 25ساله با چین دارد. یکی از بهره‌برداری‌های ما از این قرارداد خرید واگن است. دوره قبل قصد داشتیم با صنایع هایتک کارخانه واگن‌سازی در اصفهان ایجاد کنیم. در اصفهان صنایع و دانشگاه‌های معتبر داریم و امکان چنین کاری وجود دارد. این مورد را در این دوره هم دنبال می‌کنیم، فقط تضمین خرید واگن می‌خواهد که الان فضایش هست و نگرانی ندارد. شورای پنجم بودجه حدود 10هزار میلیاردی بسته و پروژه‌های خوبی هم داشته‌اند و سیاست‌های ما را دنبال کرده‌اند. پروژه‌ها را دیدم و همه مواردی که در ذهن داشتم پیاده شده است. تراموا هم اجرا می‌شود. شورای اول سال 77 تیم قوی داشت که برای اصفهان 1414 هم مصوبه داشت. بعد اصفهان 1404 برنامه‌ریزی شد که تبدیل شدبه برنامه یک‌ساله و پنج ساله و این برنامه هنوز هست و باید اجرا شود.

به خاطر دارم که شورای چهارم به شهر مسجد محور اعتقاد داشت. شورای ششم هم این روند را ادامه می‌دهد؟

اعتقاد قلبی دارم که شهر باید مسجدمحور باشد. آن زمان‌ها این بحث‌ها نبود. ما مسجدمحوری را شروع کردیم. البته قدیمی‌ها به فکر بودند و در هر کوچه‌ای یک مسجد ساخته بودند. نمونه‌اش خیابان کمال است. متاسفانه در طرح‌های جامع هم مسجد دیده نشده بود. ما گفتیم در طرح جامع باید دیده شود و به خیّران کمک کردیم چون نیاز شهر بود. امروز باید مسجدمحوری پررنگ شود، چون می‌تواند مشکلات مردم محله را با کدخدا منشی حل کند و کمک‌های مؤمنانه که الان انجام می‌شود هم از طریق مساجد است. امروز فشار روی مردم زیاد است و دولت کمکی نمی‌تواند بکند، ولی مردم مثل شرایط جنگ می‌توانند از همدیگر حمایت کنند. و با حضورمسجد این کار شدنی است.

امروز به‌رغم همه تلاش‌ها هنوز هم بخشی از درآمدهای شهر با فروش تراکم، ساخت مسکن و ارزش افزوده تراکم تأمین می‌شود. شورای جدید قرار هست منبع درآمدی جدیدی برای شهر تعریف کند؟

در شورای اول فرمول درآمدهای شهر را من نوشتم و اسمش تراکم‌فروشی نیست. در کشورهای مختلف هم این رویه وجود دارد. ما مدلی را طراحی کردیم که طبق آن ساختمان‌هایی که تازه در شهر ساخته می‌شوند، برای تکمیل زیرساخت‌های شهر باید عوارض ارزش افزوده پرداخت کنند. ساختمان‌های قدیم این مبالغ را پرداخته‌اند. فرمول این بود که برای دوطبقه این عوارض را نمی‌گرفتیم، ولی بالاتر از دوطبقه تا سقف طرح تفصیلی که برای هر منطقه تعریف شده، صاحبخانه طبق یک فرمول باید هزینه‌ای را پرداخت کند. این اسمش تراکم‌فروشی نیست. اگر خدای ناکرده مازاد برطرح جامع پروانه صادر بشود، این تراکم است که خطرناک هم هست. فرمولی که در شورای اول نوشتیم جوابگوی نیاز شهر بود. سعی می‌کردیم به مردم هم فشار نیاید. در مناطق محروم قیمت محاسبه‌شده با این فرمول پایین بود. در مناطق برخوردار فرق داشت و بخشی از ارزش افزوده واحدهای سوم به بالا را می‌گرفتیم که عدد معقولی بود. الان خبرندارم فرمول‌ها چه تغییری کرده است، ولی بعد از آغاز به کار شورای ششم حتما فرمول‌ها و قیمت‌های منطقه‌بندی را بررسی می‌کنم و اگر باید نرخ‌ها تعدیل شود این کار را می‌کنم. صدور پروانه ساخت سخت شده و خیلی‌ها به من مراجعه کرده‌اند. ما این روند را اصلاح می‌کنیم. اگر صدور پروانه سریع شود درآمد شهر زیاد می‌شود.

اصفهـــــان تا کی قرار اســــــت ساخت‌وساز کند؟ زمانی که شهر از ساختمان اشباع شود که الان شده، منبع درآمدی شهر چه خواهد بود؟

زمانی که اصفهان همه معابــــــرش ساخته شد غیر از هزینه نظافت و نگهداری شهر به پولی نیاز ندارد. خیابان، مترو، رینگ، مونوریل و همه شبکه معابر تکمیل شود بودجه شهر هم کمتر می‌شود.

آن زمان فقط با عوارض می‌شود شهر را اداره کرد؟

بله، می‌شود! پولی که الان می‌گیریم 70درصدش خرج مترو و بازکردن معابر و طرح‌های عمرانی می‌شود. با اتمام این طرح‌ها فقط به 30درصد بودجه نیاز است. البته شهر باز سازی هم می‌خواهد. فضای داخل شهر خالی است و باید ساخته شود. تا این ظرفیت‌ها هست مشکلی نیست. اما باید منابع درآمدی دیگری را هم دنبال کنیم. شهرداری می‌تواند وارد پروژه‌های کلان مشارکتی و درآمدساز شود. یا شهرداری می‌تواند سهام ارزشمندی را در بورس خریداری کند که آن‌هم درآمد زاست. باید در بخش‌هایی که امکان دارد سرمایه‌گذاری کرده و شهر را اداره کنیم. برای جمع‌آوری زباله، جمع‌آوری پسماند و بازیافت می‌توان مشارکت کرد و سود هم کرد.

روند انتخاب شهردار به کجا رسیده؟ شورای ششم چه شخصیتی را در نظر گرفته و کاندیداهای احتمالی چه خصوصیاتی باید داشته باشند؟

شهردار اصفهان باید انقلابی، جهادی، وقت‌گذار و متخصص بوده و شاخصه‌های وزارت کشور را هم داشته باشـــــد. این وزارتخانه خصوصیاتی برای انتخاب شهردار مطرح کرده که انتخاب را سخت‌تر کرده است. شهردار باید 9 سال سابقـــــه مدیریت ارشد داشته باشد. شورای ششـــــم قبل از شروع رسمی، تصمیم نهایی را می‌گیرد و در جلسه اول یا دوم علنی، شهردار را معرفی می‌کنیم. من همیشه گفته‌ام که تکلیف شهردار باید زود معلوم شود تا کار شهر روی زمین نماند. در گذشته همیشه اصفهان شهردار را زود مشخص می‌کرد.

حرف آخر؟

همه این‌ها را که گفتیم در یک کلمه خلاصه می‌شود: خدمت به مردم. اگر نیت ما این باشد خدا هم کمک می‌کند و بستر فراهم می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.