واکسن‌خواهی و جور ارمنستان‌کشی!

یک حق طبیعی این روزها جاذبه گردشگری و ممر درآمد و اعمال فشار دو کشور بر گردشگران شده است! ارمنستان مقرراتش را با توجه به عطش گردشگران ایرانی برای واکسن و سفر، سخت‌گیرانه‌تر می‌کند و ایرانیان جز پول خرج‌کردن و سختی‌کشیدن بیشتر یا چشم‌پوشی از حق طبیعی‌شان برای زدن واکسن و تجربه سفر، هیچ کاری از دستشان برنمی‌آید. ارمنستان از معدود کشورهایی است که ویزای بدو ورود برای ایرانیان صادر می‌کند و جا داشت دست‌کم مسئولان روابط بین‌الملل کشور در گفت‌وگو با طرف‌های ارمنستانی در پی تسهیل مقررات برای ایرانیان برمی‌آمدند. حالا اما گفته می‌شود گردشگرانی که این روزها در ارمنستان هستند باید تا روز نهم سفر برای تزریق واکسن صبر کنند و رسانه‌های خارجی هم از ایرانیان ناامید و بیچاره، دم می‌زنند؛ روایت‌هایی که سم صنعت گردشگری به‌گل‌نشسته ایران محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: 07:06 - یکشنبه 1400/04/27
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

نیویورک‌تایمز، ساندیاگو تایمز، اوراسیا و شماری از رسانه‌های داخلی و خارجی به سفر ایرانیان به ارمنستان برای دریافت واکسن پرداخته‌اند و گاهی تیترهایی زده‌اند که قلب و احساسات هر ایرانی را جریحه‌دار می‌کند. نیویورک‌تایمز و ساندیاگو تایمز در مطالبی با عنوان مشابه از ایرانیان ناامید از دریافت واکسن گفته‌اند (Iranians, desperate for Covid vaccines, are crossing into Armenia to get them) که به سمت ارمنستان سرازیر شده‌اند. بر اساس این گزارش، مخاطبان انگلیسی‌زبان می‌خوانند که هرروز دست‌کم 500 ایرانی از طریق مرز زمینی و هوایی به ارمنستان سفر می‌کنند، هزینه اتوبوس از ایران به ارمنستان دوبرابر شده، سه پرواز در هفته به لیست پروازهای بین دو کشور افزوده‌شده و آژانس‌ها به فروش تورهای ارمنستان روی آورده‌اند. ایرانیان در صف‌های طولانی زیر برق آفتاب ایروان، پایتخت ارمنستان، به امید تزریق واکسن می‌ایستند و درحالی‌که با صدای بلند موسیقی فارسی گوش می‌دهند، برای کسانی که واکسن دریافت می‌کنند، کف می‌زنند؛ ویدئوهایش هم موجود است! این در حالی است که تابه‌حال فقط 2درصد از جمعیت 84میلیون‌نفری ایران دو دز واکسن زده‌اند، موج پنجم کرونا در ایران آغازشده و تهران و 143 شهر به وضعیت قرمز دچار شده‌اند. در گزارش نیویورک‌تایمز البته تأکید شده که در کشور سه‌میلیون‌نفری ارمنستان واکسن‌ها بیشتر از متقاضیان است و دلیلش هم بیشتر اطلاعات غلط و نظریه‌های توطئه است که در ذهن ارمنستانی‌ها گسترش پیداکرده و باعث شده است برای واکسن‌زدن رغبت نداشته باشند. همین باعث شد در ماه می حکومت ارمنستان اعلام کند به گردشگران خارجی هم واکسن رایگان می‌زند و ثبت‌نام هم لازم نیست. آمبولانس‌هایی هم در شهرهای مختلف تدارک دیدند تا گردشگران بتوانند در سریع‌ترین صورت ممکن واکسن بزنند. ایرانی‌ها هم که می‌توانستند بدون ویزا فقط طی هفت ساعت به ایروان سفر کنند، برای دریافت واکسن پیش‌قدم شدند. این ماجرا تا آنجا پیش رفت که همه بلیت‌های اتوبوس به سمت ارمنستان تا پایان ماه آگوست پیش‌فروش شد، تقاضا برای اتوبوس دربست افزایش پیدا کرد و مردم تا 13 ساعت در صف انتظار عبور از مرز ماندند.

 تکالیف ارمنستان برای گردشگران واکسن

«نتیجه تست منفی کرونا یا گواهی واکسیناسیــون کامل؛ شرط ورود به ارمنستان» سفارت کشورمان در ارمنستــان، در اطلاعیه‌ای مقررات وزارت بهداشت ایروان برای پذیرفتن گردشگران را اعلام کرد.در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع هم‌وطنان گرامی می‌رساند که وزارت بهداشت ارمنستان در روز دوشنبه ۲۱ تیرماه، مقررات جدید ورود به این کشور از مرزهای زمینی و هوایی را به شرح ذیل اعلام کرده است:
 در زمان ورود به کشور ارمنستان، مسافر باید یکی از دو مدرک زیر را به همراه داشته باشد: یا نتیجه تست منفی تشخیص بیماری کرونا که بیشتر از 72 ساعت از آن نگذشته باشد؛ یا گواهی واکسیناسیون کامل در برابر بیماری کووید؛ درصورتی‌که واکسن مورداستفاده، یک دزی باشد، گواهی واکسیناسیون باید به گذشت حداقل 28 روز از زمان واکسیناسیون و درصورتی‌که واکسن طی چندین دز تزریق می‌شود به گذشت حداقل 14 روز از تاریخ دریافت آخرین دز آن اشاره داشته باشد؛
  برای کودکان تا سن یک سال (11 ماه و 29 روز) نیاز به تست منفی یا گواهی واکسن نیست؛
  در صورت عدم ارائه گواهی، فرد باید در مراکز مستقر در پایانه‌های مرزی یا فرودگاه، مورد آزمایش کرونا قرار گیرد و تا حصول نتیجه منفی آزمایش، قرنطینه اجباری شود. نتیجه آزمایش در سامانه Armed ثبت می‌شود و طی مدت 48 ساعت در اختیار شخص قرار می‌گیرد. در صورت منفی بودن جواب آزمایش، فرد از قرنطینه خارج می‌شود؛
 گواهی آزمایش کرونا باید به زبان ارمنی، روسی یا انگلیسی باشد و مشخصات مرکز انجام تست و فرم مشخصات رئیس آن مرکز، نام و نام خانوادگی فرد، شماره کارت شناسایی، تاریخ تولد (روز و ماه و سال)، نتیجه آزمایش و تاریخ نمونه‌گیری را شامل شود و توسط ریاست مرکز انجام آزمایش، امضا و به مهر آن مرکز ممهور شده باشد؛
 گواهی واکسن به زبان ارمنی، انگلیسی یا روسی باشد و فرم حاوی نام رئیس مرکز انجام واکسیناسیون، نام و نام خانوادگی فردی که واکسن دریافت کرده، شماره کارت شناسایی فرد، تاریخ تولد، عنوان واکسن، شماره سریال و تاریخ دریافت هر دز را شامل شود و توسط ریاست مرکز انجام آزمایش امضا و به مهر مرکز مذکور ممهور شود و می‌تواند حاوی کد (QR) باشد که از طریق آن می‌توان به جزئیات گواهی واکسیناسیون دسترسی پیدا کرد؛
  گواهی که مسافر ارائه می‌کند باید  بر اساس اصل عمل متقابل، توسط نهاد ذی‌صلاح در جمهور ارمنستان قابل‌پذیرش باشد؛ فرد همچنین می‌تواند گواهی واکسن را از طریق نرم‌افزار گوشی تلفن همراه ارائه دهد یا آن را از تلفن همراه روی کاغذ چاپ و ارائه کند.

 ایرانیان 27میلیون تومان خرج واکسن 3دلاری می کنند

ایرانیان، پیشگامان بهبود اوضاع صنعت گردشگری ارمنستان شدند و خطرها و خرج‌ها و سختی‌های فراوانی را هم به جان خریدند؛ درحالی‌که حقشان بود بتوانند در کشور خودشان و به‌رایگان واکسن را تزریق کنند یا دست‌کم حقشان بود که مسئولان روابط بین‌الملل در مذاکره با طرف‌های ارمنستانی در پی تسهیل گردشگری بین دو کشور بربیایند؛ نه این‌که سفر را سخت‌تر و پرهزینه‌تر کنند؛ مخصوصا که به دلیل اخذ عوارض خروج (400، 600 و 800 هزارتومانی) سفر ایرانیان برای دولت ایران هم درآمدزاست و راهی برای مرهم گذاشتن بر اوضاع وخیم صنعت گردشگری ایران از طریق فعال کردن آژانــس‌هــای گردشگری، مــحــســوب می‌شود.
سایت بورسیان در مطلبی هزینه‌های سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن را تخمین زده است. طبق این بررسی، برای دریافت واکسن سه‌دلاری آسترازنکا، ایرانیان دست‌کم باید 27 میلیون تومان برای سفر به ارمنستان و ماندن 20روزه برای دو دز واکسن خرج کنند؛ چراکه هزینه تورهای زمینی ده‌روزه دست‌کم هفت‌میلیون تومان و هزینه تورهای هوایی 10میلیون تومان خواهد بود. عوارض خروج در مرتبه اول 400 و در مرتبه دوم 600 میلیون تومان است. برای حمل‌ونقل درون‌شهر یک‌میلیون تومان، خوردوخوراک روزانه سه میلیون تومان و کف هزینه‌های جانبی دومیلیون تومان باید پرداخت. هزینه سفر هوایی دست‌کم 16میلیون تومان و هزینه سفر زمینی دست‌کم 13میلیون تومان است. تازه با همه این مصائب، خطرهایی هم گردشگران را تهدید می‌کند.
ایسنا به نقل از دکتر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، چنین نوشته است: «نمی‌توان درباره شرایط احراز ایمنی، کارایی و اصل بودن واکسن کرونایی که کشورهای همسایه به هم‌وطنان تزریق می‌کنند، نظر داد؛ زیرا پروسه تأیید واکسن و اخذ مجوز مصرف در کشور ارمنستان را نمی‌دانیم. متأسفانه همیشه برای دارو و واکسن، موضوع تقلبی‌بودن مطرح است و مردمی که انتخاب می‌کنند از روش‌های غیرمعمول، واکسن دریافت کنند، باید این موضوع را در نظر بگیرند و مطمئن شوند که زنجیره سرد تأمین‌شده باشد، میزان تزریق صحیح باشد و… چون ما نظارتی بر این روند نداریم،طبیعتا نمی‌توانیم تزریق واکسن در کشوری دیگر را تأیید کنیم.» همه این موارد را بگذارید کنار این نکته که در بین مسئولان ایرانی وزارت بهداشت همی برای اخذ مجوز سازمان بهداشت جهانی برای واکسن‌های ایرانی وجود ندارد و سعید نمکی، اعلام‌کرده است مردم از روند تزریق واکسن راضی هستند. فقط منتظریم وزیر میراث و گردشگری هم اعلام کند که صنعت گردشگری ایران روبه‌رشد است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    نفیسه حاجاتی

برچسب‌های خبر