تغذیه مناسب تیری در چشم کرونا

ششمین لایو اینستاگرامی با موضوع «تغذیه و کرونا: بهترین و موثرترین سلاح برای مبارزه با ویروس کرونا» ظهر دوشنبه، 4 مرداد 1400، در صفحه اینستاگرام بهداشت اصفهان با حضور دکتر پروانه صانعی، استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان برگزار شد. در این برنامه مجازی، دکتر صانعی با پرداختن به مسائل تغذیه‌ای مؤثر درباره پیشگیری، درمان و نقاهت بیماران کرونایی از عدم افراط و تفریط در استفاده از موادمغذی، پروتئین‌ها و مواد معدنی سخن گفت و با تأکید بر نقش مسلم تغذیه سالم در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار داشت: «بدن انسان و سیستم ایمنی آن تحت تأثیر نوع تغذیه‌ای است که دارد، بنابراین تا زمانی که تغذیه سالم و متنوع صورت نگیرد، سیستم ایمنی تقویت نمی‌شود.»

تاریخ انتشار: 10:17 - سه شنبه 1400/05/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 این استاد تغذیه، کادر درمان، افراد دارای بیماری‌های ضعف ایمنی بدن، مبتلایان به سرطان، زنان باردار و شیرده، مبتلایان به دیابت، بیماران قلبی و عروقی، پرفشاری خون و سالمندان را از جمله افرادی دانست که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به همین خاطر «باید با کنترل بیماری‌های زمینه‌ای‌شان، به تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب بپردازند.»
دکتر صانعی، ویروس‌ها و باکتری‌ها، سوء تغذیه و کمبود پروتئین، مواد مغذی، معدنی و ویتامین‌ها را جزو دشمنان درجه‌یک سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و در پاسخ به این سؤال که کدام دسته از مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به کرونا مؤثر است، گفت: «همواره دو اصل را در برنامه غذایی‌تان رعایت کنید. اول، رژیم غذایی متنوعی از مغذی‌ها داشته باشید، بنابراین سعی کنید میوه، سبزی جات، مواد پروتئینی و معدنی را به صورت متنوع اما به اندازه مصرف کنید. دوم، در استفاده از این مغذی‌ها تعادل داشته باشید زیرا افراط و تفریط به بدن و سیستم ایمنی آن آسیب می‌رسانند.»
او، نان، پنیر، حلوا ارده، گردو، سیر، پیاز، کلم بروکلی، روغن زیتون و به‌طورکلی مواد خوراکی سرشار از امگا 3 را از بهترین خوراکی‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان کرد و گیاهِ خرفه، جو و مشتقات آن را از بهترین این موارد دانست و گفت: «هزینه برای غذا با این مسئله که چقدر مواد مغذی به بدن وارد می‌شود توفیر فراوانی دارد. به همین خاطر، مثلا عدس گران با عدس ارزان، به یک اندازه مغذی دارند.» این استاد تغذیه دانشگاه اصفهان تأکید کرد که «رژیم‌های غلط برای کاهش وزن و حذف مواد غذایی، آسیب‌های شدیدی به بدن و سیستم ایمنی آن می‌زند و به گسترش بیماری نیز دامن خواهد زد.»
دکتر صانعی، در پاسخ به سؤالاتی درباره باورهای غلط در مورد کرونا و درمان دارویی آن گفت: «از میان مکمل‌های دارویی، تنها تأثیر ویتامین دی اثبات شده است. افراد زیر دوازده سال باید هر دو ماه یک پِرل پنجاه هزار واحدی و بالاتر از دوازده سال، هر ماه یک پرل پنجاه هزار واحدی مصرف کنند. افرادی هم که کمبود ویتامین دی دارند، باید تحت نظر پزشک این ویتامین را مصرف کنند.»
 او افراط در مصرف ویتامیـــن‌ها را مساوی با مسمومیت غذایی دانست و تأکید کرد که جز ویتامین دی، ویتامین دیگری توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید نشده، همچنین باور به خاصیت ضدعفونی‌کننده‌بودن گلاب نیز، باوری غلط است.
این استاد تغذیه دانشگاه اصفهان، در پاسخ یه سؤال دیگری در مورد ایجاد مشکلات گوارشی، تنفسی و… پس از دوره نقاهت کرونا گفت: «در ورژن کرونای دلتا تهوع، استفراغ، اسهال، یبوست، دل درد و معده‌درد مشاهده شده است. برای رفع اسهال می‌توان از آب، موز، آب انار، مخلوط گلاب و عسل، مایعات طعم‌دار مثل آبی که با فالوده خیار یا سیب و لیمو درست شده باشد استفاده کرد. همچنین برنج کته بسیار مؤثر است و از مصرف غذاهای سنگین، چرب، سرخ‌کرده و فست فودها بپرهیزید.»
او درمان یبوست را نیز با مواد غذایی سرشار از فیبر مثل سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات به‌خصوص لوبیا، عدس و ماش، نان سبوس‌دار، سنگک بربری و نان‌خانگی، روغن زیتون، خیس‌کرده آلو و انجیر و استفاده از خاکشیر یا پودر اسفرزه، صبح ناشتا به همراه آب جوش را مؤثر دانست و بر روش دفع صحیح تأکید کرد. دکتر صانعی، در مورد راهکارهای دفع بی‌اشتهایی نیز، گفت: «فرد بی‌اشتها باید از بوی غذا و رایحه‌های نامناسب دورباشد، غذای داغ استفاده نکند، زنجفیل بخورد و از مخلوط آب و گلاب بهره ببرد. خراش دادن پوست لیمو ترش و بوییدن آن نیز، مؤثر خواهد بود.»
او، در خصوص مشکلات ریه و معده‌درد نیز، توصیه به عدم مصرف غذاهای چرب و سنگین داشت و زنجفیل را مؤثر دانست. همچنین، در صورت عدم ابتلا به رفلاکس معده، عرق نعناع و غذاهای سبک مثل گوشت مرغ را مناسب عنوان کرد و ادامه داد: «شست‌وشوی سیستم تنفسی با سرم فیزیولوژی، سه بار در روز مؤثر است. باید این مایع را بر کف دست ریخته، از بینی بالاکشیده و از دهان خارج کنند. بوییدن عصاره نعناع نیز در بازگشت حس بویایی مؤثر است.» این استاد تغذیه دانشگاه اصفهان، تنها داروی گیاهی مؤثر در تقویت سیستم ایمنی بدن و کرونا را، زردچوبه معرفی کرد و گفت: «تأثیر ضد التهاب‌بودن زردچوبه در تحقیقات جهانی به ثبت رسیده و یک قاشق چای‌خوری سیاه‌دانه و عسل به هنگام صرف صبحانه، استفاده از چای به و دارچین و گیاه اکیناسه نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت خواهد کرد.» او در پایان تأکید کرد: «مطلقا از داروهایی که نمی‌دانیم چیست، مانند داروی امام کاظم(ع) استفاده نکنید، زیرا جز تجارت سودجویان چیزی در آن وجود ندارد.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کامران پوده

برچسب‌های خبر