رهایی از اندومتریوز با تغذیه

از سبزیجات غافل نشوید

از آنجایی که تاکنون در جامعه پزشکی درمانی برای آندومتریوز وجود ندارد، ضمن اینکه باید پیشگیری کرد، برای رهایی از آن می‌توان از تغذیه مناسب استفاده کرد. تغذیه‌ای که با نظریه دکتر رضا غیاثوند، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان ارائه شده است.

چهارشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۰

سبزیجات

سبزیجات برگ تیره (اسفناج، کلم)‌ و سبزیجات صلیبی (کلم بروکلی، کلم برگ، جوانه بروکسل، گل‌کلم)‌ از مواد غذایی مفید برای رفع بیماری اندومتریوز است. همچنین هویج، چغندر، پیاز، نخودفرنگی، کدو، سبزیجات و سالاد خام برای کمک به رفع این بیماری مؤثر است.
میزان مصرف: 4-5 وعده در روز یا حداقل یک وعده (2 فنجان سبزیجات خام یا سالاد، نصف فنجان سبزیجات پخته شده).
خواص: سبزیجات سرشار از فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها با خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی هستند.
نکته: به دنبال داشتن بشقاب پررنگ در سبزیجات برای دریافت طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها ازجمله A، E و C باشید. زیرا مطالعات نشان داده است که این ویتامین‌ها در بیماران آندومتریوز پایین‌تراست.

ماهی و غذاهای دریایی

ماهی آزاد آلاسکا، شاه‌ماهی، ساردین از مواد غذایی مناسب برای اندومتریوز محسوب می‌شود.
 میزان مصرف: 3تا5 وعده در هفته (یک وعده= 4 اونس ماهی یا هر گونه از غذاهای دریایی).
خواص: ماهی سرشار از امگا 3 و ضدالتهاب است. ضمنا ماهی‌های پرچرب، بیشتر از امگا 3 دریافت می‌کنند.
گوشت بدون چربی، مرغ، تخم‌مرغ
گوشت قرمز را محدود کنید. زیرا عاملی برای التهاب است و باعث عدم تعادل هورمون می‌شود.
در صورت مصرف گوشت قرمز بهتر است، از گوشت بدون چربی استفاده کنید و ترجیحا مرغ بدون چربی یا بوقلمون مصرف کنید.
میزان مصرف: 3تا 5 وعده در هفته (یک وعده= 3 اونس مرغ یا هر گونه گوشت بدون پوست و چربی).

حبوبات

از بین حبوبات، بهتر است لوبیای سیاه، نخود و عدس مصرف کنید.
 میزان مصرف: 2تا4 وعده در هفته (یک وعده= نصف فنجان حبوبات پخته شده).
خواص: لوبیا سرشــــــار از اسیدفولیک، منیزیم و پتاسیم و فیبر محلول است و آن‌ها یک ماده غذایی کم فشار برای قندخون به‌حساب می‌آیند.

روغن

روغن زیتون بکر، روغن کانولا، روغن بذر کتان، روغن‌های مبتنی بر آجیل از روغن‌های مناسب‌تر برای رهایی از آندومتریوز است.
میزان مصرف: 2 تا 4 وعده در روز (یک وعده= یک قاشق چای‌خوری روغن).
خواص: روغن‌های موجود در امگا 3 و آنتی‌اکسیدان‌ها ضدالتهاب هستند. آن‌ها همچنین سرشار از چربی‌های اشباع نشده هستند که کلسترول خوب (HDL) را بالا می‌برند و کلسترول (LDL) بد را پایین می‌آورند. روغن فرآورده‌شده توسط فرایند سرمایشی بهتر است. زیرا از آن شیمیایی تصفیه نشده و در دماهای پایین‌تر گرم می‌شود تا روغن استخراج شود. هنگام پخت‌وپز با روغن از دماهای کمتری استفاده کنید. زیرا درجه حرارت بالاتر باعث تولید چربی ترانس می‌شود.
ضمنا روغن‌های سردشده را روی سالادها و روی سبزیجات برای سرخ‌کردن یا سس استفاده کنید.

آجیل و دانه

بادام، گردو، تخم کتان زمینی، دانه کنف، آووکادو، کره بادام‌زمینی و دانه چیا را به اندازه کافی مصرف کنید.
میزان مصرف: 1تا2 وعده در روز (یک وعده= 2 عدد گردو، 1 قاشق غذاخوری تخم کتان، 1 اونس آووکادو، 1 قاشق غذاخوری کره بادام‌زمینی).
خواص: امگا 3 موجود در آجیل و دانه‌ها بسیار ضدالتهاب هستند. همچنین دارای فسفر و منابع غنی از ویتامین‌های گروه B هستند.
در ضمن بذر کتان بالاترین غلظت امگا 3 را به دنبال دارد و پس از آن روغن کانولا و روغن سویا از چنین خاصیتی برخوردار است. هدف این است که از چربی‌هایی که چربی اشباع کمتر و نسبت بالاتر امگا 3 به امگا 6 دارند، استفاده کنید.
همچنین ماهی مقدار بیشتری امگا3 نسبت به سایر منابع گوشت دارد. هدف این است که انواع غذاهای دریایی را مصرف کرده و گوشت گوسفند بدون چربی، گوشت گاو و مرغ گوشتی بدون پوست را به‌عنوان منبع پروتئین خوب با مقادیر بیشتر امگا 3 و مصرف چربی کم اضافه کنید.

مکمل امگا 3

تحقیقات گذشته نشان داده است که مکمل امگا 3 می‌تواند میزان باروری را بهبود بخشد و استرس را به‌عنوان عامل التهاب کاهش دهد.
البته در حال حاضر مکمل امگا 3 به‌طور فزاینده‌ای برای بیماران مبتلا به آندومتر تجویز می‌شود.

غلات کامل

ازجمله منابع غلات می‌توان به برنج قهوه‌ای، برنج باسماتی، برنج وحشی، گندم سیاه، جو دوسر، رشته‌های بدون گلوتن یا ماکارونی اشاره کرد.
 میزان مصرف: 3تا5 وعده در روز (یک وعده= نصف پیمانه دانه‌های پخته شده).
خواص: غلات سبوس‌دار باعث ایجاد ویتامین‌های گروه B با فیبر اضافه شده به منظور تقویت دستگاه گوارش سالم و کاهش افزایش قندخون می‌شود.

 لبنیات کم‌چرب

پنیرهای کم‌چرب، ماست بدون چربی، پنیر، کلوچه و شیر از منابع سالم و مناسب محسوب می‌شود.
میزان مصرف: 3 وعده در روز
(1 اونس پنیر، 8 اونس وعده شیر،
 1 لیوان ماست)
 خواص: نشان داده شده است که ویتامین D باعث کاهش سیتوکین‌های ضدالتهابی می‌شود که در التهاب احتمالی مرتبط با آندومتریوز نقش دارند.
نکته: لبنیات ارگانیک را برای کاهش مقدار هورمون‌های اضافه‌شده به غذاهای خود انتخاب کنید.
کافئین، غذاهای فرآوری‌شده و شیرینی
غذاهای فرآوری شده، غذاهای سرخ‌شده، فست‌فودها، کافئین موجود در سدیم یا نوشیدنی‌های شیرین قند از جمله مواد غذایی هستند که باید محدود کنید.
 میزان مصرف: 1-2 وعده در هفته (به مقدار خیلی کم).
نکته: این نوع غذاها هیچ ارزش غذایی ندارند و قند موجود در آن‌ها نیز می‌تواند مانع از جذب سایر مواد مغذی حیاتی شود.
کافئین یا الکل باعث اختلال در عملکرد تخمدان می‌شود و بر ناباروری تأثیر منفی می‌گذارد. شیرینی‌ها ضدالتهاب هستند و باید محدود باشند. جانشین‌های شیرین سالم‌تر شامل وعده‌های کوچک شکلات تیره، میوه خشک، ماست یخ زده و سوربوت میوه هستند.

آب

آب خالص یا نوشیدنی‌هایی که اکثرا دارای آب هستند مانند چای کمرنگ یا آب گازدار با لیمو از این جمله‌اند.
میزان مصرف: نیمی از گالن (64 اونس)
خواص: آب برای عملکرد صحیح کلی بدن بسیار ضروری است و مواد زائد متابولیک را از بین می‌برد.

محصولات ارگانیک

همانطور که ذکر شد، بهتر است تا جایی که امکان دارد از محصولات ارگانیک استفاده کنید.
تحقیقات نشان داده است که سموم دفع آفات مانند ارگانوکلورین‌ها، ارگانو فسفات‌ها، بیپیریدین‌ها با کاهش ظرفیت آنتی‌اکسیدانی میوه‌ها و سبزیجات همراه هستند.
علاوه بر این، در بررسی‌ها نشان داده شده است که اندام کلرها بر مسیرهای هورمونی تأثیر منفی می‌گذارند.
از این رو، به منظور مصرف طیف گسترده‌ای از میوه‌ها و سبزیجات برای تغذیه مطلوب، هنگام خرید میوه و سبزیجات از لیست Dirty Dozen، محصولات ارگانیک را انتخاب کنید تا در معرض خطر اثرات ناشی از آفت‌کش‌ها و سایر مواد شیمیایی قرار نگیرید.
علاوه بر این، لبنیات و فرآورده‌های گوشتی هورمون‌هایی را دارا هستند که ممکن است با عدم تعادل هورمون در بیماران مبتلا به اندومتریوز مرتبط باشد.
با این حال، مواد مغذی موجود در این غذاها مانند پروتئین، ویتامین D‌، کلسیم و آهن اجزای مهم یک رژیم غذایی متعادل هستند. بنابراین نمی‌توان از آن صرف‌نظر شود. پس در این صورت باید احتیاط کرد.
حال برای آشنایی، بهتر است به مقررات ارگانیک USDA که در زیر آمده است، توجه کنید.
از جمله شرایط تولید محصولات ارگانیک بدین قرار است:
بدون آنتی بیوتیک؛
فاقد هورمون رشد اضافه شده؛
فاقد محصولات جانبی پستانداران؛
سایر مواد خوراکی (اوره، کود و یا ترکیبات آرسنیک و...).
ضمنا دام‌هایی که مجاز به دسترسی سالانه در خارج از منزل برای چرا هستند، در اراضی ارگانیک باید دارای مجوز صددرصد خوراک ارگانیک و دارای گواهینامه مدیریت شده به شیوه‌ای باشند که منابع طبیعی و تنوع زیستــــــی را حفظ کند.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.