جان دوباره به «روضه‌های خانگی» در اصفهان

دی ماه سال گذشته و همزمان با ایام فاطیمه بود که به همت برخی از طلاب و مبلغان حوزه علمیه اصفهان، طرح ساماندهی و سازماندهی و احیای سنت قدیمی روضه‌های خانگی اجرایی شد. احیای فرهنگ روضه خانگی، پیگیری روحانی خانواده و ایجاد شبکه جامع مبلغین روضه خانگی مهمترین اهداف این طرح است که توسط حجت‌الاسلام‌ مهدی کشاورز؛ مدیر مجموعه فرهنگی ثاقب عنوان شده است. او در تشریح بیشتر این طرح در گفت‌وگو با اصفهان زیبا آنلاین گفت: با توجه به شرایط کنونی جامعه به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا و تحمیل محدودیت‌ها، در این زمان ضرورت توجه به روضه‌های خانگی بیش از پیش نمایان است، چرا که ممکن است افراد جامعه به دلایل رعایت مسائل بهداشتی و حفظ سلامتی خود یا دیگران، امکان حضور در مجالس عمومی برایشان فراهم نباشد.

تاریخ انتشار: 10:27 - شنبه 1400/05/23
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

وی خاطرنشان کرد:  مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب با همت جوانان و دغدغه‌مندان و بانیان خیر در سال ۱۳۹۹ تشکیل شد تا بتواند سنّت روضه‌های خانگی را احیاء کرده و در تعظیم شعائر الهی و أهل‌بیت علیهم‌السلام قدمی بردارد. حجت‌السلام کشاورز افزود: این مجموعه به افرادی که درخواست مجلس روضه خانگی داده‌اند سخنران و مداح اعزام کرده و به آنها در برپایی جلسات روضه خانگی کمک و مساعدت می‌نماید.

آنطور که این مقام مسئول می‌گوید تا کنون و از ابتدای اجرای این طرح، چهار هزار خانه برای برگزاری روضه خانگی ثبت نام کرده‌اند. مدیر مجموعه فرهنگی ثاقب عنوان کرد: گام‌ اول این طرح با حضور ۱۳۰ مبلغ در ایام فاطمیه سال گذشته اجرا و بیش از ۶۰۰ روضه خانگی در سطح شهر برپا شد  که ۱۹۰خانواده درخواست تداوم برنامه داشتند.

حجت الاسلام کشاورز یادآور شد: بعد از ایام فاطمیه و با فرارسیدن ایام رجبیه و شعبانیه طرح برگزاری جشن‌های خانگی در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه مجموعه برنامه‌های تبلیغی ما از ۶۰۰ برنامه به یک‌هزار برنامه و مبلغان طرح به ۱۸۰ نفر رسید.

وی با اشاره به استقبال  مردم و مبلغان از این طرح، ادامه داد:  این امر باعث شد درگاهی به نام درگاه «روضه‌های خانگی ثاقب» سامان‌دهی، سازمان‌دهی و فراخوان مبلغان  و روضه‌های خانگی را در سطح ملی دنبال کند. حجت الاسلام کشاورز گفت: اولین گام در بخش ملی در شهر نجف‌آباد و سپس استان قم رقم خورد و در ماه رمضان امسال ۹هزار روضه خانگی با حضور حدود ۷۰۰ مبلغ در این دو نقطه برپا شد.

به گفته حجت الاسلام کشاورز، درگاه «روضه‌های خانگی ثاقب» امکانی را به منظور درخواست مبلغ، ارسال مکان روضه و محفل برای مبلغ، یادآوری زمان و مکان تبلیغ و سایر مسائل مورد نیاز فراهم کرده است. او افزود: همچنین بخشی برای خادمان افتخاری در این درگاه فراهم شد که افراد می‌توانند با معرفی ظرفیت‌های مادی، معنوی و امکانات خود در این مسیر معنوی همراهی داشته باشند.

مدیر مجموعه فرهنگی ثاقب خاطرنشان کرد: هزینه‌های طرح از طریق خیرین و موقوفه‌های روضه‌خوانی تامین می‌شود. حجت الاسلام کشاورز در مورد روضه‌های خانگی ثبت شده در محرم امسال نیز گفت: تا کنون ۲هزار و ۳۰۰ درخواست روضه خانگی برای دهه اول محرم امسال در سامانه ثبت شده است.

وی میانگین سنی مبلغان را 25 تا 40 ساله عنوان و تاکید کرد: مبلغان باید حتما شرط متاهل بودن را داشته باشند. حجت الاسلام کشاورز با بیان این که مبلغان برای انتخاب، 5 مرحله نظارت را پشت سر می‌گذارند، یادآور شد: داشتن دو معرف، مصاحبه، گرفتن تاییدیه اخلاقی از نهادهای تبلیغی، طی کردن دوره های آموزشی و تایید از طرف مردم از جمله شروط انتخاب مبلغان برای اعزام به خانه های مردم است.

به گفته مدیر مجموعه فرهنگی ثاقب، مبلغان تا سه جلسه اول به خانه مردم فرستاده نمی‌شوند بلکه 3 اجرای اول آنها در منازل ناظران این طرح انجام می‌شود و بعد از اینکه نمره لازم را کسب کردند مجوز اعزام به منازل مردم را پیدا می‌کنند. وی بیان این‌که در ابتدا هدف ما این بود که اصفهان به عنوان پایتخت روضه خانگی شناخته شود، خاطرنشان کرد: این موضوع اما در ادامه به جایی رسید که آرمان موسسه ما، برگزاری روزانه حداقل ۱۴ هزار محفل معنوی خانگی در طول سال شد. حجت الاسلام کشاورز با بیان این‌که این جلسات خانگی کوچک نباید به جلسات بزرگ لطمه بزند، گفت: این جلسات باید قوام بخش محافل و مجالس بزرگ عزاداری باشند و تسهیلگر باشند، باید به بسط خیر و نور این جلسات توجه ویژه‌ای شود. لازم به ذکر است متقاضیان برگزاری روضه‌های خانگی با مراجعه به سایت مجموعه فرهنگی تبلیغی ثاقب به آدرس اینترنتی www.msagheb.irتاریخ و ساعت برگزاری جلسه خود را ثبت کرده و بدون هیچگونه هزینه‌ای درخواست سخنران و مداح می‌نمایند. همچنین طلاب، مبلّغین و مداحان أهل‌بیت علیهم‌السّلام می‌توانند برای حضور در این طرح با ثبت‌نام در سایت مجموعه تبلیغی ثاقب اعلام آمادگی نمایند.

این طرح در استان‌های اصفهان (شهرستان‌های اصفهان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، لنجان، تیران و کرون، چادگان، شاهین‌شهر، شهرضا و هرند )، قم، شیراز، همدان و یزد در حال اجرا و در مراحل بعدی در کل شهرستان‌های کشور اجرا می‌گردد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زینب تاج‌الدین

برچسب‌های خبر