مرغ و گوشت در مدار صعود

قیمت مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز در هفته‌های اخیر بار دیگر روند تند صعودی به خود گرفت؛ تاجایی که این اقلام به صورت دو نرخی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد. در این میان خبرهایی با مضمون «گرانی مرغ تا 100هزار تـومـان»، «هــشـدار کـمـبـود قریب‌الوقوع گوشت قرمز» و «تا پایان سال مـرغـی بـرای تـخـم گـذاشـتـن نخواهیم داشت» منتشر شد و این پرسش در ذهن اقشار مختلف شکل می‌گیرد که آیا باید منتظر چنین قیمت‌های نجومی برای مرغ، تخم‌مرغ و گوشت قرمز بود؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد وضعیت تولید این اقـــلام خوراکی در کشور مناسب نیســـت و تولیدکنندگان با کمبود و گـرانــــی نهاده‌های دائمی و قیمت‌های دستوری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

تاریخ انتشار: 08:57 - یکشنبه 1400/05/24
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

فروردین 99 قیمت مرغ گرم هر کیلوگرم هشت هزارتومان بود و این قیمت در فروردین 1400 به مرز 30 هزارتومان رسید. امروز مرغ با قیمت 40 هزارتومان به فروش می‌رسد. ولی به نظر می‌رسد 40 هزارتومان پایان گرانی مرغ نیست و شاید اگر همین روال پابرجا باشد، مرغ تا انتهای سال به کیلویی 100 هزارتومان هم برسد.
با این حساب اگر مردم می‌توانستند در بازار مرغ سرمایه‌گذاری کنند، سودی زیادی نصیبشان می‌شد. اکنون نه‌تـنـهــا گــرانـــی مرغ به دغدغه مردم تبدیل شده، بلکه تصاویر و فیلم‌های صفوف طولانی خرید مرغ که منتشر می‌شود، مردم را در خصوص کمبود این کالا نگران کرده است. نکته قابل‌تأمل دیگر، حذف کابین‌های فروش گوشت قرمز و سفید در برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای همانند فروشگاه رفاه است. حتی انواع آلایش مرغ نیز که تا چند هفته پیش به وفور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای یافت می‌شد، دیگر در بسیاری از این فروشگاه‌ها، فروخته نمی‌شود.

سرانجام بازار مرغ

گزارش مرکز آمار از تورم خوراکی‌ها در ماه اول فصل تابستان نشان می‌دهد از بین ۵۳ قلم خوراکی منتخب، تعداد ۳۸ مورد رشد قیمتی بالاتر از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه کل کشور داشته‌اند و یکی از این مواد خوراکی، مرغ است. قیمت مرغ در تیر سال جاری نسبت به تیر سال گذشته ۶۴درصد افزایش را تجربه کرده و بهای آن همچنان در مسیر صعودی قرار دارد. همچنین طبق مشاهده‌های میدانی از خرده‌فروشی‌های سطح شهر اصفهان، قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم آماده طبخ 35 تا ۴۰ هزار تومان است و هر کیلوگرم مرغ دولتی با بهای 24 هزار و 900 تومان به فروش می‌رسد. ولی سهـمـیـه هـر کــارت مـلـی در اصفهان دو مرغ دولتی در ماه است و دوگانگی قیمت مرغ دولتی و آزاد سبب شده خریداران ساعت‌ها در صف‌های طولانی جهت خرید مرغ بایستند.
برخی فعالان در این بازار قیمت کیلویی 100 هزار تومان را برای مرغ در آینده نزدیک پیش‌بینی می‌کنند. فروش مرغ با نرخ هر کیلوگرم 100 هزار تومان شاید برای عده‌ای غیرممکن یا حتی خنده‌دار به نظر برسد؛ ولی اگر شرایط کنونی در تأمین نهاده‌های دامی ادامه پیدا کند، فروش مرغ کیلویی 100 هزار تومان دور از انتظار نخواهد بود.
به گزارش ایلنا، احمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با تأکید بر این موضوع، اظهار کرد: «به سیاست کلی دولت آینده بستگی دارد که یارانه را در ابتدای زنجیره تولید مرغ پرداخت کند یا تصمیم به پرداخت آن به حلقه نهایی بگیرد. اگر دولت تصمیم به حذف پرداخت یارانه به تجار بگیرد و آن را به مصرف‌کننده پرداخت کند، شرایط بازار طور دیگری رقم خواهد خورد.» بنابراین افزایش قیمت مرغ به هر کیلوگرم 80 تا 100 هزار تومان تا انتهای سال جاری به تصمیم دولت در زمینه پرداخت یارانه بستگی دارد. همچنین فعالان در بازار مرغ براین باورند حتی اگر مرغ به کیلویی 100هزار تومان نرسد، بساط مرغ دولتی و دونرخی جمع خواهد شد و کف قـیـمـت مـرغ بین 40 تا 50 هزار تومان خواهد بود.

سرانجام بازار گوشت قرمز

دامداران مدت‌هاست با بحران‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و زنگ خطر گرانی گوشت قرمز از اوایل تابستان سال جاری به صدا درآمده است. در حال حاضر انواع گوشت گوسفندی در قصابی‌های سطح شهر با قیمت ۱۳۰ تا 150 هزار تومان فروخته می‌شود؛ همچنین قیمت گوشت گوسفند درجه دو بدون استخوان ۱۱۰ تا 120 هزار تومان، گوشت گوساله بین ۱۵۵ تا 165 هزار تومان و گوشت شتر نیز بین ۱۸۰ تا 190 هزار تومان است.
به گزارش ایسنا، اصغر پورباطنی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز در اصفهان، گفت: «با توجه به کشتار دام‌های مولد، ماده و … به دلیل نبود آذوقه توسط دامداران، پیش‌بینی می‌شود در آینده گوشت قرمز با بحران و افزایش قیمت مواجه شود.»
مسئولان تاکنون صحبتی از قیمت احتمالی گوشت قرمز در روزهای آتی با تداوم شرایط فعلی اعلام نکرده‌اند. ولی فعالان در این بازار معتقدند قیمت گوشت قرمز تا پایان سال 1400 به هر کیلوگرم حداقل 200 و حداکثر 250 هزار تومان خواهد رسید.

سرانجام بازار تخم‌مرغ

مشکلات موجود در بازار مرغ بر قیمت تخم‌مرغ نیز تأثیرگذار است و اکنون هر کیلوگرم تخم‌مرغ 17 هزار و 500 تومان و هر شانه تخم‌مرغ دو کیلوگرمی درِ مرغداری ۳۶ هزار تومان قیمت دارد. در مقابل قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ در مرغداری از اسفند ۹۹ تا اواخر خرداد۱۴۰۰ بین 9 هزار و 500 تومان تا 10 هزار تومان بود. اکنون هر شانه تخم‌مرغ دو کیلوگرمی در فروشگاه‌های سطح شهر نیز با بهای 40 تا 45 هزار تومان به فروش می‌رسد و قیمت هر عدد تخم‌مرغ بین یک هزار و 500 تومان تا دو هزار و 700 تومان متغیر است.
به گزارش مهر، ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار، در هفته ابتدایی مرداد، آینده بازار تخم‌مرغ را این‌چنین توصیف کرد: «اواخر اردیبهشت بنده شخصا و رودررو به وزیر جهاد کشاورزی در زمینه کشتار مرغ‌ها و کاهش تولید تخم‌مرغ هشدار دادم. اما هیچ‌کس به این هشدارها اهمیت نداد و احتمالا به این حرف‌ها خندیدند و آن را جدی نگرفتند. وضعیت به همین منوال خواهد بود؛ چراکه مرغی نیست که تخم بگذارد. وقتی عرضه نیست و تقاضا بالاست، قیمت نیز متعادل نخواهد شد.»

علت چیست؟

علت اصلی روند صعودی قیمت مرغ، گوشت قرمز و تخم‌مرغ گرانی و کمبود نهاده‌های دامی است. بـررسی‌هــا نشان می‌دهد تولیدکنندگان به خاطر فشار کمبود نهاده دامی و افزایش سایر هزینه‌ها، حجم تولیدات خود را کاهش داده‌اند و عرضه جواب‌گوی تقاضا نیست. بنابراین اگر شرایط تولید بهبود نیابد، امکان افزایش مجدد قیمت‌ها در ماه‌های آینده وجود دارد. همچنین به گزارش ایلنا، محمدعلی کمالی سروستانی، مشاور عالی هیئت‌مدیره اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور، تحمیل قیمت دستوری را عامل دیگر بی‌نظمی در بازار و نوسان قیمت‌ها اعلام کرد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر