شهر شما چه رنگی است؟!

سیاه، سفید، خاکستری، دودی، آجری، گاهی آبی و گاهی هم سبز! این‌ها شاید تنها رنگ‌هایی باشند که در نگاه به گوشه‌های مختلف شهر اصفهان به چشم می‌خورند. دیوارها، پیاده‌روها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، میدان‌ها، مغازه‌ها، نیمکت‌های جانمایی شده در پارک‌ها و بوستان‌ها و… همه و همه در همین چند رنگ سیاه، سفید، خاکستری و آجری خلاصه شده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را خارج از این طیف رنگی محدود جای داد. رنگ‌های آبی و سبز هم به لطف آسمان آبی – که البته در اصفهان سال‌هاست جایش را به آسمان خاکستری و دودی رنگ داده – و درختان سبز بر سر این شهر سایه افکنده‌اند….

تاریخ انتشار: 12:45 - شنبه 1400/06/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

چشم‌ها در جستجوی رنگ‌ها

حتماً برایتان پیش آمده که هنگام عبور از یک کوچه یا خیابان ناگهان متوجه تغییر فرم و رنگ دیوارهای یک ساختمان شده‌اید که مثلاً با تصاویر کودکانه و رنگ‌های شاد بر روی آن نقاشی شده است. شاید شما هم ناخودآگاه چشم به‌سوی این تغییر ناگهانی چرخانده و متوجه شده‌اید که این دیوارهای رنگین متعلق به ساختمان یک مهدکودک یا پیش‌دبستانی و یا دبستانی است که در میان ساختمان‌های تیره‌رنگ خیابان قد علم کرده و طیفی از رنگ‌های شاد و گرم را به‌سوی نگاه عابران نشانه گرفته است. حالا تصور کنید اگر اغلب ساختمان‌های شهرمان با چنین رنگ‌هایی پوشیده شوند، چه فضایی بر شهر حاکم می‌شود.

مراقب باشید هنگام عبور از کوچه رنگی نشوید!

اینکه رنگ‌ها هرکدام چه تأثیراتی بر روح و روان و ادراکات و احساسات ما دارند و در فضایی گسترده مانند شهر که همه ما در هر شبانه‌روز بارها از کوچه‌ها و خیابان‌های مختلفش عبور می‌کنیم، چه نتایجی بر شکل‌گیری احساسات مثبت یا منفی‌مان دارد، موضوعی است که بدون مراجعه به منابع علمی و دستاوردهای روان‌شناسانه هم قابل‌تشخیص است. فرض کنید هر صبح درِ خانه‌تان به روی دیواری باز شود که به‌جای رنگ آجری یا سفید یا طوسی، به رنگ سبز است! و یا دیوارهای خانه شما در کنار دیگر خانه‌هایی که در یک کوچه یا بن‌بست شانه‌به‌شانه هم قرار گرفته‌اند، طیف رنگی شادی از رنگ‌های گرم مانند قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، زرد و… را تشکیل داده‌اند. بی‌شک با رفت‌وآمد از این کوچه هر بار تصاویری مملو از رنگ‌های شاد از جلوی چشم‌هایتان عبور می‌کند و همه این‌ها بی‌آنکه بخواهید، احساسات گرم و مثبتی را در شما برمی‌انگیزند. به‌خصوص اگر گاهی اوقات احساس بی‌حوصلگی و رخوت داشته باشید و آن‌وقت با نگاه کردن به این شهر و فضای رنگین، حال و احوالتان بهبود پیدا کند.

شهرهای رنگارنگ جهان را بشناسید

حتماً درباره شهرهای رنگی جهان مطالبی شنیده‌اید و یا از نزدیک با آن‌ها دیدار کرده و احساس خوشایند قدم زدن در فضایی مملو از رنگ‌های چشم و نواز و شاد را تجربه کرده‌اید. اگر هم فضای این شهرها را در قاب عکس‌ها و تصاویر دیده باشید، بازهم توانسته‌اید درک کنید که چه حال و هوای دل‌نشینی از حیث فضای شهری بر این شهرها حاکم است و قدم زدن در شهری که هر گوشه‌اش به رنگی شاد و بانشاط درآمده و از تلفیق این‌همه رنگ باهم، مناظر روح‌نوازی در شهر ایجادشده، چه لذتی دارد.
اما بخوانید درباره شهر «ریودوژانیرو» در برزیل که میزبان المپیک تابستانی ۲۰۱۶ بود و شهری با محله‌های شگفت‌آور رنگارنگ است. «بارسلونا» پایتخت اسپانیا هم از دیگر شهرهای رنگی جهان است که منظره چشم‌نوازی از شهری رنگارنگ را پیش نگاه هر ناظری قرار می‌دهد. شهر «اولد سان جوان» هم که جزیره کوچکی است در امتداد سواحل شمال پورتوریکو، با داشتن موزاییک‌ها و دیوارها و ساختمان‌های رنگین فراوان، از شهرهای رنگارنگ به شمار می‌رود.
از دیگر شهرهای رنگین، «جادپور» هند است. در این شهر خانه‌های آبی درخشان زیادی دیده می‌شود و زیبایی آن مشخص می‌کند که چرا این شهر در لیست مکان‌های فوق‌العاده در سال ۲۰۱۳ باقی‌مانده است.
«گوناجوتو سیتی» در مکزیک با ساختمان‌هایی ساخته شده از ماسه‌سنگ‌های عمدتاً صورتی و سبز، محله سنتی «بالات» در ترکیه با خانه‌های رنگارنگ و ردیفی، «هاوانا» بزرگ‌ترین شهر کوبا و کارائیب با ساختمان‌هایی رنگارنگ، «منتون» در منطقه مشهور ریویرای فرانسه و «ونیز» در ایتالیا از دیگر شهرهای جهان هستند که به انواع رنگ‌های شاد و چشم‌نواز تزئین شده‌اند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    فرناز كلباسی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط