موج ششم با ورود امیکرون؟

تا چند روز پیش شنیده‌ها حاکی از کم‌رنگ‌شدن ویروس کووید 19 در ایران بود؛ اما حالا از ظهور ویروس جدید دیگری خبر می‌دهند که گویا مسری‌تر از ویروس‌های قبلی است.دکتر علیرضا عندلیب، استاد گروه ایمونولوژی دانشکده پزشکی اصفهان و دکترای ایمنی‌شناسی از دانشکده پزشکی شفیــلــد انگلستان، در این زمیــنــه توضیح‌هایی ارائه می‌دهد که می‌توانید بخوانید.

تاریخ انتشار: 09:35 - شنبه 1400/09/13
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

واریــانــت جــدیــدی از ویـروس

SARS-CoV-2 از حدود دو هفته پیش در آفریقای جنوبی شایع شده است که توسط WHO به‌عنوان واریانت امیکرون نام‌گذاری شده و در طبقه‌بندی واریانت‌های نگران‌کننده قرار گرفته است.این واریانت نشان می‌دهد ویروس در تلاش است نسبت به آنــتــی‌بــادی‌هــای خنثــی‌کنــنــده مقاوم شود.
درمجموع، تست‌های آزمایشگاهی توانایی تشخیص این واریانت را دارند؛ ولی تا به الان از شدت بیماری ایجادشده و همچنین پاسخ مؤثر واکسیناسیون در واریانت امیکرون نسبت به واریانت‌های قبل شواهد زیادی در دسترس نیست.قابل توجه است که با ایجاد این واریانت، باز هم برای کنترل بیشتر ویروس و جلوگیری از بروز شرایط گذشته، استراتژی‌هایی نظیر ممنوعیت سفر، رعایت تمام و کمال پروتکل‌های بهداشتی، قرنطینه‌کردن و جداسازی افراد بیمار در کنار ایمونیزاسیون افراد مستعد باید در دستور کار همه کشورها قرار گیرد.

علائم و راه تشخیص

مهم‌ترین علائم ویروس امیکرون، احساس خستگی و بدن‌درد است و برای تشخیص از تست پی سی آر استفاده می‌شود.

تفاوت ویروس امیکرون با ویروس‌های قبلی

پرسشی که در اینجا بسیار مطرح است، اینکه ویروس کووید19 و واریته امیکرون چه تفاوتی با سایر واریته‌های ویروسی دارد؟ یک واریته جدید ویروس از کووید19 مشتق شده است که در آفریقای جنوبی توسط متخصصان شناسایی شده و نسبت به ویروس اصلی تعداد زیادی موتاسیون یا جهش پیدا کرده است که می‌توان آن را بسیار مسری‌تر تلقی کرد.امیکرون دارای جهش‌های مشترک با سایر واریته‌های نگران‌کننده است و نیز امیکرون برحسب آنالیز اطلاعات ژنتیکی در انستیتو طب پیشگیری برن سوئیس، دارای موتاسیون‌های متعدد دیگری در ناحیه شاخک‌ها یا اسپایک‌های اتصالی است که تفاوت زیادی با سویه‌های دیگر شناخته‌شده ایجاد کرده است؛ درضمن از لحاظ نظری باعث افزایش سرایت و نیز گریز از ایمنی‌های ایجادشده توسط سویه‌های قبلی می‌شود.سازمان بهداشت جهانی در 28 نوامبر 2021 اعلام کرد که درباره سرایت ویروس سویه امیکرون در مقایسه با سایر سویه‌های قبلی، به‌ویژه دلتا، جمعیت مبتلا با تست مثبت در آفریقای جنوبی افزایش داشته، ولی اپیدمیولوژیست‌ها به‌دنبال درک قدرت انتقال سویه امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها هستند که هنوز نتایج قطعی مشخص نشده است.درباره شدت بیماری هنوز داده‌هایی مبنی بر افزایش شدت بیماری بر اثر امیکرون در مقایسه با سویه دلتا مشخص نشده، ولی افزایش میزان بستری‌شدن در بیمارستان گزارش شده است.گزارش‌های اولیه نشان داده است که این سویه در افراد جوان‌تر با شدت متوسط بیماری گسترش داشته است؛ ولی به طور کلی قضاوت برای ابتلا به بیماری شدید نیاز به زمان و تجزیه و تحلیل داده‌ها دارد.البته شواهد اولیه درباره سویه امیکرون، احتمال عفونت مجدد را بیشتر عنوان کرده است.

داده‌ها

این ویروس پس از شیوع در آفریقا، به چند کشور دیگر سرایت کرده است. تا این لحظه گزارش‌ها نشان می‌دهد که مورد مثبت امیکرون در هلند، دانمارک، استرالیا، هنگ‌کنگ، آلمان، بریتانیا، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، فلسطین اشغالی، کانادا، بوتسوانا، استرالیا، ژاپن و امارات بوده است.این آمار، کنترل شیوع آن‌ها را در جمعیت با اقدامات بهداشتی توسط پروتکل‌ها و توصیه‌های نیروهای متخصص الزامی می‌کند.
در این شرایط، گسترش توالی‌یابی ژنومی سویه ویروس و بررسی قدرت انتقال و عفونت‌زایی آن، بررسی کارایی واکسن‌ها درباره این سویه و روش‌های بهداشت عمومی برای آنالیز ریسک و مدیریت بیماران ضروری است.

توصیه برای عموم

توصیه می‌شود عموم مردم حفظ فاصله حداقل یک‌متری در اجتماع و استفاده از ماسک‌های استاندارد در مکان‌های لازم، ممانعت از ازدحام جمعیت و تجمع‌ها و دریافت دزهای بوستر واکسن‌ها برای افزایش توان ایمنی در مقابل ویروس‌ها را انجام دهند. از همه حائز اهمیت‌تر تقویت سیستم ایمنی بدن است که ضمن اینکه راهکاری مهم در پیشگیری از ویروس‌های کووید 19 است، از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.نکته مهم دیگر اینکه مسافران بین کشورها باید معاینه و کنترل شوند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر