غفلت از استارتاپ‌های شهر

استارتاپ‌های اصفهان درمواجهه با کرونا شرایط متفاوت‌تری نسبت به کسب‌وکارهای سنتی دارند. کرونا منجر به تعطیلی برخی کسب‌وکارهای سنتی یا تغییر شغل صاحبان آن‌ها شده است. درمقابل به گفته فعالان استارتاپی اصفهان، کرونا برای آن‌ها فرصت‌هایی را ایجاد کرده و تنها در برخی مواقع منجر به ایجاد محدودیت‌هایی برای کسب‌وکارهایشان شده است. با این حال درخواستشان این است که در شرایط کرونایی فرهنگ‌سازی از سوی متولیان شهری بیشتر شود تا شهروندان اصفهانی شناخت بیشتری از خدمات استارتاپ‌های اصفهان داشته باشند و به این واسطه کسب‌وکارهای آن‌ها نیز رونق پیدا کند.

تاریخ انتشار: 10:27 - یکشنبه 1400/12/1
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

این‌طور که به نظر می‌رسد استارتاپ‌های فعال در حوزه خدمات آنلاین یا خریدهای آنلاین و استارتاپ‌های حوزه سرگرمی در دوران کرونا تقاضای بیشتری داشته‌اند و آن دسته از استارتاپ‌ها که بر پایه اراده خدمات به صورت فیزیکی متکی هستند، آسیب بیشتری را متحمل شده‌اند. به گفته فعالان استارتاپی اصفهان، استارتاپ‌های حوزه گردشگری جزو آن دسته از کسب‌و‌کارهایی هستند که فعالیت‌هایشان به طور کامل تحت تأثیر این شرایط قرار گرفته و کرونا برای آن‌ها یک تهدید بوده تا یک فرصت. در این گزارش طی گفت‌و‌گو با چند تن از فعالان استارتاپی اصفهان به بررسی تأثیرات مثبت و منفی کرونا بر کسب‌و‌کارهایشان پرداختیم.

افزایش استفاده از اینترنت هم‌زمان با شیوع کرونا

محمد کرمانی، مدیرعامل فضای کار اشتراکی آبی‌سفید در این باره به اصفهان‌زیبا می‌گوید: توانایی تطبیق‌پذیری کسب‌وکار با تغییرات محیطی پایداری و توانایی آن کسب‌وکار برای فعالیت را مشخص می‌کند؛ هم‌زمان با شیوع کرونا، استقبال زیادی از فناوری اطلاعات در دنیا شد و برخی کشورها دسترسی به اینترنت را به حقوق شهروندی اضافه کردند درواقع تا قبل از کرونا دسترسی‌ها به اینترنت کمتر بود؛ ولی در شرایط کنونی دسترسی به اینترنت به تدریج بیشتر می‌شود.
کرمانی تصریح می‌کند: به جز کشورهای عقب‌مانده، در سایر کشورها اینترنت مانند آب و برق جزو زیرساخت‌های اصلی به شمار می‌رود و این همه‌گیرشدن استفاده از اینترنت و افزایش استفاده از آن در شرایط کرونا خبر خوبی برای کسب‌وکارهای استارتاپی بود. حال استفاده از این شرایط هنر و مهارت هر کسب‌وکاری را می‌طلبد.
کرمانی عنوان می‌کند: استارتاپ‌های گردشگری در این دوران کرونایی آسیب زیادی متحمل شدند؛ با این حال آن دسته‌ از استارتاپ‌های بزرگ حوزه گردشگری که صاحب برند هم هستند غیرفعال نشدند؛ چون بنیان‌گذاران زیرک اغلب راه‌حل‌هایی برای نجات کسب‌وکارهایشان پیدا می‌کنند.

عادی‌شدن دورکاری برایمان فرصت بود

این فعال استارتاپی خاطرنشان می‌کند: اتفاق اصلی که برای استارتاپ‌ها در شرایط کرونا افتاد، در حوزه نیروی انسانی بود. عادی‌شدن دورکاری حتی در آمریکای شمالی هم تأثیرات عجیبی داشت؛ سیلیکون ولی، همیشه برای برنامه‌نویس‌ها و متخصصان آی‌تی به خاطر بازار رقابتی و حقوق‌های بالا جذاب بوده؛ اما الان شاهد هستیم که شرکت‌ها در سان فرانسیسکو هستند و نیروهایشان را از تورنتو با حقوق تورنتو استخدام می‌کنند یا اینکه شرکت‌های اروپایی و آسیایی نیروهایی را در ایران با هزینه‌های پایین‌تر استخدام می‌کنند. کرمانی اذعان می‌کند: در ایران به دلیل سیاست‌گذاری‌های اشتباه تعدادی از دورکارها به ترکیه رفتند؛ اما تعداد زیادی از شرکت‌هایی که در تهران مستقر هستند، از بازار ارزان و جذاب شهرستان‌ها استفاده کردند و الان به جرئت می‌توان گفت متخصص بیکار در اصفهان نداریم.این فعال استارتاپی اصفهان می‌گوید: آنلاین‌شدن تمامی کسب‌وکارها و شکستن قبح جلسه آنلاین برای همه و انفجار کاربران اینترنت در شرایط کرونا فرصتی بزرگ است و یک تیم استارتاپ با هوشمندی می‌تواند با استفاده از این فرصت فعالیت‌هایش را گسترش دهد.

استارتاپمان در شرایط کرونا متولد شد

 در این میان برخی استارتاپ‌ها نیز در شرایط کرونایی فعالیتشان را راه‌اندازی کرده‌اند. تیم برندینگ هزارتو یکی از این استارتاپ‌هاست. محمدرضا رضانیا یکی از اعضای تیم برندینگ هزار تو به اصفهان‌زیبا می‌گوید: استارتاپ ما در شرایط کرونا متولد شد تا به کسب‌وکارها مشاوره برندینگ و مارکتینگ ارائه دهیم و استراتژی بازاریابی برای آن‌ها تدوین کنیم و زیرساخت‌های لازم برای توسعه برندینگ کسب‌وکارها را ارائه دهیم؛ درواقع ما در شرایط کرونایی توانستیم با کسب وکارها ارتباط خوبی برقرار کنیم و مشتریانمان را افزایش دهیم و از این بابت کرونا برای استارتاپ ها یک فرصت بود.
رضانیا تصریح می‌کند: بسیاری از کسب‌وکارها در اصفهان هنوز سنتی کار می‌کنند و هنوز جلسات کاری باوجود کرونا حضوری برگزار می‌شود؛ بنابراین یکی از مشکلات در این شرایط این است که باید به صورت فیزیکی در جلسات حضور داشته باشیم و خدماتمان را ارائه دهیم. در کمال تأسف هنوز کسب‌وکارها به سمت و سویی نرفته‌اند که برگزاری جلساتشان آنلاین باشد و هنوز نپذیرفته‌اند که می‌توانند به صورت آنلاین پیگیر فعالیت‌های مربوط به برندسازی کسب‌وکارهایشان باشند.
این فعال استارتاپی ادامه می‌دهد: شیوع کرونا منجر شد تا یک ترس عمومی برای راه‌اندازی کسب‌وکارها ایجاد شود و درواقع ریسک‌پذیری افراد در این دوران کاهش پیدا کرد. درصورتی که اگر کسب‌وکارهای بیشتری راه‌اندازی شود و این کسب‌و‌کارها به سمت برندسازی حرکت کنند، مشتریان ما نیز بیشتر می‌شود. او می‌افزاید: پایتخت در حوزه زیرساخت‌ها موفق‌تر عمل کرده است؛ ولی در اصفهان سنتی‌بودن کسب‌وکارها یکی از چالش‌هایی است که همواره با آن مواجه هستیم. البته ارگان‌های اصفهان نیز تازمانی که خودشان سنتی فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند از ما حمایتی بکنند. هنوز کاغذبازی در بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌های اصفهان وجود دارد و این سازمان‌ها نمی‌توانند از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین حمایت بکنند.

محدودیت در کنار هم قرار‌گرفتن اعضای تیم

 کار تیمی برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد و شیوع کرونا بعضا منجر شده که اعضای تیم نتوانند به صورت فیزیکی در کنار هم قرار بگیرند. این مشکلی است که میثم قرة الحمید، یکی از اعضای تیم استارتاپ هیرا روی آن انگشت می‌گذارد و به اصفهان زیبا می‌گوید: کرونا برای استارتاپ‌ها هم فرصت است و هم تهدید؛ درواقع چون تیمی کارکردن برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد، در شرایط کرونایی به خاطر محدودیت‌ها و بعضا قرنطینه درکنار هم کار کردن به صورت تیمی دشوار می‌شود و از این بابت کرونا محدودیت‌هایی برای ما ایجاد کرد. قرةالحمید تصریح می‌کند: استارتاپ در زمینه هم‌پیمایی فعالیت می‌کند. درواقع ما وظیفه هم‌پیمایی اشتراک‌گذاری ظرفیت صندلی خالی خودروهای شخصی را برعهده داریم تا افرادی که ماشین شخصی دارند و مسیرشان مشترک است، بتوانند راحت‌تر در این مسیر یکدیگر را پیدا کنند و این باعث می‌شود ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند ؛چون در شرایط کرونا افراد با فاصله کنار هم می‌نشینند. از این بابت فعالیت استارتاپ ما تحت تأثیر قرار گرفته است.

استارتاپ‌های اصفهان معرفی شوند

این فعال استارتاپی بیان می‌کند: کرونا از این بابت برای ما فرصت بود؛ چون در این شرایط استارتاپمان راراه‌اندازی کردیم تا کارمان جا بیفتد و بعد از اتمام دوران کرونا و رفع تمام محدودیت‌ها مردم با آگاهی از خدمات این استارتاپ بتوانند بیشتر استفاده کنند و مشتریان خودمان را بعد از شرایط کرونایی افزایش دهیم.
این فعال استارتاپی اذعان می‌کند: بعد از دوران کرونا برگزاری نمایشگاه‌ها بیشتر می‌شود و هم‌زمان با حضور بیشتر دانشجویان در دانشگاه‌ها خدمات استارتاپ ما نیز رونق پیدا خواهد کرد.
قرة الحمید خاطرنشان می‌کند: روزانه یک میلیون و 600 هزار سفر با خودروی شخصی انجام می‌شود که بیش از 50درصد تک‌سرنشین هستند؛ اگر این هم‌پیمایی در اصفهان فرهنگ‌سازی شود، مشکل آلودگی هوای شهر و ترافیک شهری کم‌رنگ‌تر می‌شود؛ چون تعداد سفرهای تک‌سرنشین کاهش پیدا می‌کند.
این فعال استارتاپی عنوان می‌کند: ما انتظار کمک‌های مادی از متولیان شهری نداریم. انتظار ما فرهنگ‌سازی است تا استارتاپمان معرفی شود. درواقع شهرداری می‌تواند روی تابلوهای چهارراه‌ها معرفی استارتاپ‌ها را داشته باشد تا استفاده از خدمات آن‌ها در شهر گسترش پیدا کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط