قیمت لپ تاپ در بازار

زیرساخت تولید لپ‌تاپ در کشور وجود ندارد؛ با این وجود وزارت صمت چندی پیش لپ تاپ را در شمار کالاهای ممنوع واردات قرار داد. با انتشار این خبر و کم شدن تعداد لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، قیمت‌ها روند صعودی پیدا کردند؛ به طوری که لپ‌تاپ چهار میلیون تومانی با نرخ 11 میلیون تومان به فروش […]

تاریخ انتشار: 11:29 - جمعه 1399/03/9
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

زیرساخت تولید لپ‌تاپ در کشور وجود ندارد؛ با این وجود وزارت صمت چندی پیش لپ تاپ را در شمار کالاهای ممنوع واردات قرار داد. با انتشار این خبر و کم شدن تعداد لپ‌تاپ‌های موجود در بازار، قیمت‌ها روند صعودی پیدا کردند؛ به طوری که لپ‌تاپ چهار میلیون تومانی با نرخ 11 میلیون تومان به فروش می‌رسید. با برهم خوردن وضعیت بازار لپ تاپ، وزارت صمت ممنوعیت واردات این دستگاه را یک اشتباه سهوی اعلام کرد و به تازگی خبری مبنی بر آزاد شدن واردات لپ‌تاپ منتشر شده است؛ بنابراین تا کمتر از یک ماه آینده قیمت لپ‌تاپ در بازار اصفهان واقعی خواهد شد. قیمت لپ‌تاپ مدام بالا می‌رود و در روزهایی که مردم بیش از هر زمان به لپ‌تاپ نیاز دارند، عرضه جوابگو تقاضا نیست. علت چیست؟! علت گرانی و کمبود لپ تاپ مسئله مهمی نیست فقط یک اشتباه ساده است!

لپ تاپ در لیست ممنوعه‌ها

قیمت لپ تاپ طی چند ماه گذشته در بازار اصفهان رشد چشمگیری پیدا کرد و میزان عرضه این دستگاه کاهش یافت. در جست‌و‌جوی علت این اتفاق مشخص شد وزارت صمت با یک اشتباه سهوی لپ‌‌تاپ را در لیست کالاهای ممنوع وارداتی قرار داده بود و حدود یک هفته قبل این مشکل برطرف شد تا لپ‌تاپ مانند سابق به کشور وارد شود. طبق گفته محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای، ممنوعیت واردات لپ‌‌تاپ اشتباه سهوی بوده و با صدور دستور باز شدن ثبت سفارش این دستگاه ها، واردات این کالا تایید شده است و با ترخیص لپ‌تاپ‌ها از گمرک و توزیع آن در بازار با کاهش قیمت مواجه خواهیم شد. از این رو تا کمتر از یک ماه روند عرضه و وضعیت قیمت لپ‌تاپ در بازار اصفهان درست خواهد شد. درمقابل عده‌ای ممنوعیت واردات لپ‌تاپ را اشتباه سهوی وزرات صمت نمی‌دانند و بر این باورند تولید داخلی، ظرفیت تولید و عرضه لپ‌تاپ ایرانی به بازار را دارند. براساس گفته‌های رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای، گویا برخی مدعی شده‌‌اند که لپ ‌تاپ را در کشور تولید کنید و حتی درخواست مجوز داده‌‌اند؛ ولی هنوز مشخص نیست بر چه اساسی چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند. درحال حاضر امکان تولید بعضی از قطعات مانند کیس، موس، کیبورد، آل این وان، صندوق مکانیزه فروشگاهی و… در کشور وجود دارد؛ ولی تکنولوژی ساخت تجهیزات سخت‌افزاری مانند لپ‌تاپ و حتی مونتاژ در کشور موجود نیست و ساخت قطعاتی مانند هارد، سی‌‌پی‌‌یو، مموری و… انحصاری در دست چند کشور خاص دنیاست؛ بنابراین اگر تکنولوژی ساخت چنین قطعاتی در کشور فراهم شود برای تولید یا مونتاژ نیاز به اجازه شرکت مادر است و اکنون شرایط تولید لپ تاپ ایرانی را نداریم.

 قیمت‌های نجومی در بازار

انتشار خبر ممنوعیت واردات موجب افزایش 5 تا 10 درصدی نرخ لپ‌تاپ در بازار اصفهان شد. همچنین شیوع کرونا، آموزش آنلاین و دورکاری کارمندان باعث بالارفتن تقاضا تا 30 درصد در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته شد. از طرفی عرضه در شرایط فعلی جوابگوی تقاضای مردم نیست؛ زیرا انبار عمده‌فروشان با ممنوعیت واردات خالی شده است. درنتیجه قیمت لپ‌تاپ چهار میلیون تومانی به ۱۱ میلیون تومان افزایش یافته است یا برای خرید یک لپ‌تاپ با سخت افزار بالا باید بیش از 30 میلیون تومان هزینه کرد؛ برای مثال لپ تاپ 15 اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo با قیمت 51 میلیون تومان در بازار اصفهان عرضه می‌شود. رنج قیمت محصولات مایکروسافت نیز بین 30 تا 60 میلیون تومان متغیر است، لپ تاپ 13 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop 3 ارزان‌ترین محصول این شرکت با نرخ 30 میلیون و 700 هزار تومان معامله می‌شود و لپ تاپ 15 اینچی مایکروسافت مدل Surface Book 2 با وجود تولید دو سال قبل، 59 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد. ارزان‌ترین لپ‌تاپ موجود در بازار اصفهان به شرکت لنوو مدل Ideapad 330 با قیمت پنج میلیون و 300 هزار تومان تعلق دارد که امکانات آن در حد یک محصول پایین رده است و خبری از لپ‌تاپ‌های دو تا چهار میلیون تومانی در بازار اصفهان نیست.

لپ تاپ ارزان می شود؟!

رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه‌ای خبر کاهش قیمت لپ‌تاپ را در چند روز آینده داد و با ترخیص کالا‌ها از گمرک و توزیع آن در بازار، نرخ لپ‌تاپ، واقعی خواهد شد. میزان کاهش قیمت لپ‌تاپ با توجه به مدل و برند آن متفاوت خواهد بود، ولی مجموع افزایش قیمت‌ها طبق گفته این مقام مسئول در حد 10 تا 15 درصد بوده است. از این رو کاهش 10 تا 15 درصدی نرخ لپ تاپ شاید در مدل‌های گران مانند محصولات ایسوس و مایکروسافت تاثیر زیادی داشته باشد، ولی تغییر چشمگیری در لپ‌تاپ‌های میان‌رده و پرفروش بازار یعنی پنج تا شش میلیون تومانی نخواهد داشت و خرید لپ‌تاپ با صرف هزینه کم ممکن نیست. فراموش نکنید هر‌چند مشکل واردات‌ لپ‌تاپ به کشور برطرف شده‌است، ولی مشکل اصلی افزایش قیمت ارز است.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر