جزئیات غرق شدن کشتی بهبهان

لابه‌های «لنج بهبهان» در لابه‌لای آب‌های خور عبدالله بندرام‌القصر عراق به گوش کسی نرسید؛ وگرنه حالا به‌جای یک نفر مغروق و دو نفر مفقود و چهار نجات‌یافته، همه خدمه این کشتی باربری به ساحل امید رسیده بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که کاردار سفارت ایران در عراق دلیل غرق‌شدن کشتی را طوفان و شرایط […]

تاریخ انتشار: 15:06 - یکشنبه 1399/03/18
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

لابه‌های «لنج بهبهان» در لابه‌لای آب‌های خور عبدالله بندرام‌القصر عراق به گوش کسی نرسید؛ وگرنه حالا به‌جای یک نفر مغروق و دو نفر مفقود و چهار نجات‌یافته، همه خدمه این کشتی باربری به ساحل امید رسیده بودند. گزارش‌ها حاکی از آن است که کاردار سفارت ایران در عراق دلیل غرق‌شدن کشتی را طوفان و شرایط نامساعد جوی اعلام کرده است. خبرگزاری مهر نیز گزارش کرده است که «سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره در تماس با مقام‌های ذی‌ربط کشور عراق درخصوص وضعیت سرنشینان این لنج و علت غرق شدن آن گفت‌وگو و خواستار ارائه گزارش رسمی مقامات عراقی شده است.» در این رابطه، فیلمی دودقیقه‌ای نیز منتشرشده که غرق شدن یک کشتی را در نزدیکی ساحلی نشان می‌دهد؛ اما مدیرکل ایمنی دریایی سازمان بنادر کشور فیلم پخش‌شده از غرق شدن شناور ایرانی در آب‌های عراق را غیرواقعی و متعلق به سانحه دیگری دانسته و آن را تکذیب کرده است. موسی علیزاده طباطبایی، معاون سفیر ایران در عراق، به خبرگزاری ایرنا گفته است که کشتی شش خدمه ایرانی و یک خدمه هندی داشته است که یکی از ایرانیان جان خود را ازدست‌داده و دو تبعه، ازجمله تبعه هندی مفقود شده اند.

سیگنالی از لنج بهبهان وجود ندارد

 اطلاعات ناوبری کشتی‌رانی جهانی نشان می‌دهد که آخرین بار حدود نیمه شب به وقت محلی سیگنالی از لنج بهبهان دریافت کرده است؛ اما در واپسین ساعات فرومردن روز شانزدهم خرداد، دیگر سیگنالی از این لنجِ ایرانی به هیچ کجا صادر نمی‌شود. لنج بهبهان با بار سرامیکش به قعر آب‌های تیره و تار و طوفانی سواحل عراق فرو رفته است؛ با این حال گروه‌های تجسس و نجات در تلاش هستند تا اجساد غرق شدگان را بیابند؛ اما تا لحظه تنظیم این گزارش چنین خبری بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار نگرفته است.

شرایط نامساعد؛ علت غرق لنج ایرانی

بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوا و برخورد موج‌ها به لنج باری، بار سرامیک آن به یک سمت کشتی رانده شده و همین مسئله موجب غرق‌شدن شناور شده است. نادرپسندیده، مدیر کل ایمنی دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، پیش‌تر از مرگ دو نفر از خدمه و نجات چهار نفر خبر داده و گفته بود عملیات نجات برای یافتن مفقودشدگان ادامه دارد. این در حالی است که با انتشار فیلمی در فضای مجازی، ادعاهایی مبنی بر آخرین لحظات لنج بهبهان فراگیر شده و دست به دست می‌چرخد؛ اما مدیر کل ایمنی دریایی سازمان بنادر کشور فیلم پخش‌شده از غرق‌شدن شناور ایرانی در آب‌های عراق را غیرواقعی خوانده و آن را متعلق به سانحه دیگری دانسته است. باوجوداین، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سفارت و سرکنسولگری کشورمان در عراق، هماهنگی لازم را برای بازگرداندن نجات‌یافتگان این حادثه و انتقال جسد یک تبعه کشورمان که جان خود را در آب‌های ناآرام عراق از دست داده است، در اسرع وقت انجام خواهند داد.

اولویت، یافتن مفقودان حادثه است

نادر پسندیده همچنین در گفت‌وگو با مشرق درباره آخرین وضعیت جست‌وجوی مفقودان شناور غرق شده ایرانی در آب‌های عراق گفته است: «چهار سرنشین نجات یافته این شناور به همراه جسد دریانورد فوت شده در بندر ام القصر عراق هستند که هماهنگی‌ها برای بازگرداندن آنها انجام شده است.» به گفته او، هماهنگی سیاسی لازم بین دو کشور برای همکاری در زمینه جست‌وجوی مفقودان این سانحه نیز انجام شده است و به‌رغم بدی آب و هوا و وزش باد سنگین در حال جست‌وجوی مفقودان هستیم. پسندیده زمان اعلام علت حادثه را هم بعد از اتمام جست‌وجو عنوان و اظهار کرده است: «اولویت ما در حال حاضر، یافتن مفقودان سانحه است. هم اکنون نیز به دلیل وزش باد امکان استفاده از خدمات هلی کوپتری برای یافتن مفقودان با محدودیت روبه‌روست که با بهبودی وضعیت آب و هوا، از این خدمات نیز استفاده خواهیم کرد.»

آب و هوای خلیج فارس مساعد نیست

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر نیز در ارتباط با هماهنگی‌های لازم برای تجسس گفته است که دولت عراق مجوز اعزام یک فروند شناور امداد و تجسس را به سازمان بنادر ایران صادر کرده است. نورالله اسعدی تعداد خدمه این لنج ایرانی را هفت نفر عنوان کرده و گفته است که شرایط جوی آب‌های شمال غربی خلیج فارس نامساعد است؛ اما با توجه به کوچک‌بودن محدوده جست‌وجو، احتمال پیداشدن مفقودی‌ها وجود دارد. او همچنین از غرق کامل این شناور 500 تنی فلزی خبر داده و گفته است که کل بار آن به زیر آب رفته است. گفتنی است، پیش از اعلام رسمی خبرگزاری‌های داخلی ایران، شبکه خبری الحدث عراق مدعی شده بود یک فروند کشتی ایران در آب‌های عراق غرق شده است. در همین رابطه کاظم فنجان الحمامی، نماینده پارلمان عراق نیز این خبر را تایید کرده و گفته است که پس از رخ دادن این اتفاق برای لنج ایرانی، کشتی‌های عراقی به سرعت برای نجات سرنشینان آن وارد عمل شده‌اند.
 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کامران پوده

برچسب‌های خبر