شادپلاس؛ شاید از «شنبه»!

اماواگرهای آموزش مجازی حالا و در شرایطی که بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد، همچنان ادامه دارد و معلمان و دانش‌آموزان را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده و باعث سرگردانی آن‌ها شده است. به نظر می‌رسد وعده‌ووعیدها در رابطه با رفع اشکالات سامانه «شاد» نیز تاکنون راه به‌جایی نبرده و نمی‌تواند پاسخ‌‌گوی نیازهای گروه‌های آموزشی باشد؛ درحالی‌که مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش‌وپرورش، دو سه ماه مانده به آغاز سال تحصیلی درباره مشکلات پیش‌آمده برای دانش‌آموزان و معلمان در اپلیکیشن «شاد» در گفت‌وگو با رسانه‌ها از رفع اشکال‌ها و ایرادهای این اپلیکیشن آموزشی خبر داده بود:

تاریخ انتشار: 08:48 - چهارشنبه 1399/07/16
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

«در نسخه جدید ارائه‌شده از نرم‌افزار شاد، ایرادهای نسخه‌های قبلی برطرف شده است و دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند با به‌روزرسانی نسخه قبلی، نسخه جدید را جایگزین و بهره‌برداری کنند. یکی دیگر از مشکلات سامانه “شاد” بالا بودن حجم فایل‌ها و برنامه‌های ارسالی در این اپلیکیشن است، به همین دلیل برای رفع این مشکل، گزینه‌ای را در اپلیکیشن شاد قرار دادیم که امکان فشرده‌سازی فایل‌ها را فراهم می‌کند؛ معلمان و دانش‌آموزان باید ابتدا فایل را فشرده و سپس ارسال کنند. علاوه بر این باید به معلمان آموزش داده شود که فیلم‌های تولیدی را با حجم کم ضبط و ارسال کنند. معمولا معلمان با گوشی همراه خود فیلم گرفته و از ابزارهای فشرده‌سازی استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل چنین مشکلی به وجود می‌آید. ما برای حل این مشکلات روی آپدیت جدید این ویژگی را گذاشته‌ایم که هم‌زمان با آپلود کردن، فایل‌ها فشرده‌سازی هم می‌شوند. همچنین دو ابزار در اپلیکیشن شاد ایجاد خواهد شد؛ یکی از این ابزارها مربوط به حضوروغیاب است و یک ابزار دیگر هم پخش آنلاین یا لایو است. از بازخوردهای دریــــافـــت‌شـــده از دانـــش‌آمــــوزان به‌جرئت پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت اضافه شدن این دو ابزار، دانش‌آموزان و معلمان اپلیکیشن “شاد” را به همسان‌های خارجی خود ترجیح خواهند داد.»

شادی که کارآمد نیست

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، به دلیل حجم بالای فایل‌ها و برنامه‌ها و همچنین مشکلاتی نظیر پهنای باند و سرعت لاک‌پشتی اینترنت در کشور و عدم آشنایی برخی از معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها با آموزش مجازی، سامانه «شاد» تا این لحظه نتوانسته جواب‌گوی نیازهای آموزشی باشد و باوجود اصرار و اجبار آموزگاران برای استفاده از این سامانه، اقبال به آن اندک است و بسیاری از کلاس‌های درسی در پیام‌رسان‌های خارجی یا پلتفرم‌هایی که مدارس مجبور به خرید آن شده‌اند، دایر می‌شود؛ کلاس‌هایی که البته به دلیل مشکلات زیرساختی نصف و نیمه برگزار می‌شوند و باعث اعتراض، سرگردانی و هدر رفتن وقت معلم‌ها و دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها شده است. از سوی دیگر، تنها چند روز مانده به آغاز سال تحصیلی، غلامحسن سخایی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» برای اولین بار از راه‌اندازی سامانه‌ای به نام «شادپلاس» نام برد که به‌عنوان یک داشبورد آموزشی همه‌جانبه قرار بود هم‌زمان با آغاز به کار مدارس در اختیار دانش‌آموزان و معلمان در نقاط مختلف استان قرار گیرد و سنگی راکه آموزش مجازی و سامانه شاد پیش پای آن‌ها گذاشته است، از این طریق بردارد: «سامانه “شادپلاس” یک داشبورد آموزشی محسوب می‌شود که تمام امکانات لازم برای امر آموزش در آن گنجانده شده است. یکی از مزایای ویژه این سامانه، کم‌مصرف بودن اینترنت آن است؛ به‌گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود نهایتا در یک کلاس 40دقیقه‌ای، تنها پنج مگ اینترنت مصرف شود. با راه‌اندازی سامانه “شادپلاس” تصمیم داریم معلم‌ها را ارزیابی کنیم و از استبداد آموزشی فاصله بگیریم. ما باید به دانش‌آموز این اختیار را بدهیم که از هر معلمی که در سامانه حضور دارد، استفاده کند. درعین‌حال که دانش‌آموزان هر کلاس از محتوای درسی استفاده می‌کنند و آن محتوا ضبط می‌شود، پس از آفلاین شدن می‌تواند روی سیستم قرار گرفته و در مناطق مختلف با اجازه گروه‌های آموزشی در اختیار سایر دانش‌آموزان قرار بگیرد. از طرف دیگر، این موضوع باعث می‌شود تا معلم‌هایی که در این زمینه فعالیت بیشتری دارند و محتوای آن‌ها مطلوب دانش آموزان قرار گرفته است، امتیاز بیشتری کسب کنند و برنده شوند.»
او همچنین در ادامه حرف‌هایش این نوید را داد که با راه‌اندازی سامانه «شادپلاس»، برای اولین بار و پس‌ازآن در سایر استان‌ها، بسیاری از مشکلات آموزش مجازی که سامانه «شاد» از پس رفع آن برنیامده، برطرف می‌شود و دانش‌آموزان بدون دغدغه‌ای به پیشواز سال تحصیلی جدید می‌روند. با شروع فعالیت مدارس و اعلام برگزاری کلاس‌های درس حضوری انتظار می‌رفت تا حدودی از دلهره‌ها و دغدغه‌های خانواده‌ها و دانش‌آموزان که سال تحصیلی گذشته را به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت نیم‌بند طی کرده بودند، کاسته شود. استقبال از کلاس‌های درس حضوری، بسیار اندک بود و بسیاری از خانواده‌ها به دلیل ترس از ابتلای دانش‌آموزان ترجیح دادند مانع از حضور فرزندان خود در مدارس شوند. چندی پیش نیز ستاد استانی مقابله با کرونا از تعطیلی یک‌هفته‌ای مدارس در استان خبر داد؛ اتفاقی که به دلیل وضعیت فوق بحرانی اصفهان و قرار گرفتن در لیست استان‌های قرمز ازنظر شیوع کرونا رخ داد. همه این موارد، نیاز دانش‌آموزان به آموزش مجازی را چند برابر کرد؛ آموزشی که به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها هنوز یک پایش می‌لنگد و دانش‌آموزان و معلمان را عاجز کرده است؛ چراکه این دو گروه هرروز و برای آغاز کلاس درس خود، مجبور به صرف وقت زیادی هستند و پس‌ازآن نیز امکان ارسال فایل‌ها در این پلتفرم وجود ندارد. از سوی دیگر به دلیل سرعت‌پایین اینترنت و پهنای باند، پلتفرم‌های دیگر نیز نمی‌توانند بدون عیب و نقص ارتباط میان دانش‌آموز و آموزگار را برقرار کنند. غلامحسین سخایی، معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا»، اما با احتمال و پیش‌بینی و نه با قاطعیت، می‌گوید که از شنبه هفته آینده سامانه «شادپلاس» شروع به کار خواهد کرد: «مشکلات اینترنت، مدارس را با معضلات زیادی روبه‌رو کرده و باعث شده آن‌ها در استفاده از پلتفرم‌هایی مثل اسکای‌روم و ادوب کانکت نیز موفق نباشند. سامانه «شادپلاس» به‌احتمال‌زیاد از هفته آینده کارش را آغاز می‌کند و اکنون نیز در حال آماده‌سازی است. نسخه تحت وب آن اکنون مهیا شده؛ ولی به دلیل اینکه معلم‌ها با گوشی فعالیت‌های آموزشی خود را پیش می‌برند، باید نسخه اندروید آن نیز آماده شود. این سامانه در حدود 60مدرسه در حال ارزیابی است تا مشکلات و نواقص آن مشخص و برطرف شود تا بتواند در استان اصفهان یا سایر استان‌های دیگر مورداستفاده قرار گیرد و دیگر مشکلی پیش نیاید. با توجه به مشکلات پیش‌آمده، آموزش‌وپرورش چاره‌ای جز امتحان راه‌های مختلف ندارد؛ کما اینکه وظیفه آموزش‌وپرورش مهیاکردن بسترهای آموزشی است و این معلمان و دانش‌آموزان هستند که می‌توانند انتخاب کنند که از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کنند.»

وعده‌هایی که به سرانجام نمی‌رسد

سخایی وعده شـروع‌بـه‌کـار سـامـانه «شادپلاس» را از هفته دیگر می‌دهد؛ اما برخی از خانواده‌ها و معلم‌ها به راه‌اندازی این سامانه در این مدت‌زمان اندک، چندان خوش‌بین نیستند و می‌گویند از اواخر سال گذشته تاکنون وعده‌های بسیار زیادی از سوی متولیان امر آموزش برای تقویت و بهبود آموزش مجازی شنیده‌اند؛ وعده‌هایی که با گذشت یک و ماه نیم از آغاز سال تحصیلی هنوز محقق نشده و دست آن‌ها را در پوست گردو گذاشته است. خانم جعفری که فرزندش در پایه اول دبستان تحصیل می‌کند، می‌گوید: «سامانه شاد تاکنون کارایی نداشته است و هرروز باید وقت زیادی را صرف کنم تا فرزندم بتواند در این سامانه حاضر شود و از فایل‌ها و فیلم‌هایی که معلمش ارسال کرده، استفاده و تکالیفش را بارگذاری کند. متأسفانه در این نوع آموزش، وقت مادرها هم بسیار گرفته می‌شود و آن‌ها باید تمام‌وقت در کنار فرزندانشان باشند تا تکالیف و دروسشان را انجام دهند. از طرف دیگر، آموزش در واتس‌اپ یا ادوب کانکت نیز جواب‌گو نیست و مدام اینترنت قطع و وصل می‌شود.»
خانم جعفری تاکنون خبری درباره سامانه شاد پلاس نشنیده است؛ اما می‌گوید: «امیدوارم مشکلات آموزش مجازی هر چه زودتر حل شود؛ زیرا این‌گونه دانش‌آموز از دروس خود عقب می‌ماند و لطمه می‌خورد؛ به‌ویژه آن‌هایی که امسال سال اول ورودشان به مدرسه است.» کارد به استخوان معلمان نیز رسیده و آن‌ها هم از آموزش مجازی رضایت چندانی ندارند. اکبری، معلم مدرسه استثنایی می‌گوید: «سامانه شاد که اصلا قابل‌استفاده نیست؛ به‌ویژه برای من که آموزگار مدارس استثنایی هستم. دانش‌آموزان توانایی استفاده از این سامانه را ندارند. باید پلتفرمی استفاده شود که آن‌ها هم بتوانند حضور فعالی در کلاس‌های مجازی داشته باشند.» رحمانی، معلمی که در مدرسه غیرانتفاعی تدریس می‌کند هم معتقد است: «مشکلات زیرساختی و سرعت‌پایین اینترنت، معلم‌ها و دانش‌آموزان را به ستوه آورده است؛ به‌طوری‌که نه می‌توانند از سامانه شاد استفاده کنند و نه از سایر پلتفرم‌ها. این موضوع باعث به تأخیر افتادن و ناقص شدن آموزش می‌شود و پایه بچه‌ها را ضعیف می‌کند. ازآنجاکه به دلیل نامشخص بودن زمان پایان بیماری کرونا نمی‌توان آموزش را تعطیل کرد، آموزش‌وپرورش باید در راستای تقویت بسترهای آموزش مجازی تلاش و هرچه زودتر مشکلات موجود را برطرف کند.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر