افت میلیاردی قیمت به کدام خودروها رسید؟

خودرو‌های داخلی و خارجی پس از  یک رالی صعودی در قیمت‌ها، دهه آخر آبان به صورت دسته‌جمعی ریزش کردند. در این میان بعضی از خودروهای لوکس مانند محصولات بی‌ام‌و تا دومیلیارد تومان ارزان شد و محصولات تولید داخل نیز افتی چند ده میلیون تومانی را تجربه کردند. فعالان بازار خودرو علت اصلی ریزش قیمت‌ها را نزولی‌شدن نرخ ارز می‌دانند. با این حال کاهش قیمت‌ها بازار را قفل کرد؛ زیرا فروشندگان در انتظار افزایش مجدد نرخ ارز و گرانی خودرو هستند و خریداران به امید ادامه روند نزولی خودرو نشسته‌اند؛ اگر‌چه مشاهدات میدانی نشان می‌دهد تعداد فروشندگان بازار خودروی اصفهان روز به روز بیشتر می‌شوند.

تاریخ انتشار: 06:40 - یکشنبه 1399/09/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

دلار 30 هزار تومانی به بازار خودرو وفا نکرد تا قیمت‌های نجومی‌با شکستی فراتر از حد تصور دلال‌ها بریزد. با این حال هنوز به جبران قیمت‌ها امیدوارند.

عظمت خارجی‌ها درهم‌ شکست

بررسی‌های میدانی از بازار خودرو اصفهان نشان می‌دهد اتومبیل‌های وارداتی درمقایسه با داخلی افت قیمت بیشتری داشته‌اند. نعمت‌الله کاشانی نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این باره به دنیای اقتصاد گفت: «قیمت خودرو به شدت کاهش یافته و بیشترین کاهش مربوط به خودروهای خارجی بوده که حدود ۲۵درصد کاهش قیمت داشته است.»  به گفته یکی از نمایشگاه‌داران خودرو در اصفهان میزان افت قیمت خودروهای خارجی بسته به مدل 500 میلیون تومان تا دو میلیارد تومان بوده است؛ برای نمونه هیوندا النترا با کاهش 600میلیون تومانی، به جای یک میلیارد  و 400میلیون تومان با نرخ جدید 800 میلیون تومان عرضه می‌شود یا قیمت سانتافه با افت یک‌میلیارد و 500 میلیون تومانی از سه‌میلیارد به یک میلیارد و 500 میلیون تومان رسید، این روند کاهشی در خودرویی مانند بی‌ام‌و ۷۳۰ نزدیک به دو میلیارد تومان است و این خودرو به جای 10‌میلیارد با نرخ هشت میلیارد تومان به فروش می‌رسد. همچنین در یکی از آگهی‌های دیوار، فولکس واگن تیگوان مشکی‌رنگ صفر کیلومتر که سه‌میلیارد و 670 میلیون تومان قیمت خورده بود، هفته قبل با نرخ سه‌میلیارد و 180 میلیون تومان معامله می‌شد. ریزش شدید قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی را باید ناشی از کاهش نرخ دلار دانست؛ با این حال بسیاری از این خودرو‌ها هنوز به قیمت واقعی نرسیده‌اند.

داخلی‌ها روی خط نزول

هفته گذشته در بازار خودرو هر دستگاه تیبا صندوق دار با قیمت 120 میلیون تومان معامله می‌شد که در مقایسه با دو هفته قبل حدود 10 میلیون تومان ارزان شده است و تیبا‌هاچ بک نیز با افت هشت میلیون تومانی، با قیمت 134 میلیون تومان به فروش می‌رسد. پژو 405 بنزینی نیز درحالی به 194 میلیون تومان رسیده بود که هفته قبل حدود پنج میلیون تومان کاهش قیمت داشت و اکنون  189 میلیون تومان قیمت خورده است. در حال حاضر پراید 131 حدود 106میلیون تومان، کوییک معمولی 140میلیون تومان، سمند ال ایکس و 405 بنزینی هر دو 189 میلیون تومان،206 تیپ دو و 405 SLX هر دو 201 میلیون تومان، پژو پارس معمولی 216 میلیون تومان و پژو پارس دوگانه و LX هر دو 255 میلیون تومان و پژو 206 تیپ 5 حدود 270 میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده‌اند. خودروهایی با نرخ بیش از 300 میلیون تومان نیز کاهش قیمت محسوسی تجربه کردند و پژو 207 دستی با نرخ 300 تومان و دنا پلاس معمولی با قیمت 326 میلیون تومان عرضه می‌شوند. قیمت دنا پلاس اتوماتیک توربو که در اوایل پاییز به مرز 600میلیون تومان رسیده بود، در اواخر آبان با نرخ 464میلیون تومان معامله می‌شد. مظلوم‌ترین خودروی داخلی پژو 207 اتوماتیک بود که تا دو‌هفته قبل 630‌میلیون تومان معامله می‌شد و اکنون 460 میلیون تومان مشتری ندارد. 207 اتومات و دنا‌پلاس‌توربو اتومات در میان داخلی‌ها بالاترین افت قیمت را تجربه کردند. درمجموع میزان افت قیمت خودروهای داخلی در آبان 99 از پنج میلیون تومان آغاز می‌شود و به کمتر از 200میلیون تومان می‌رسد. ولی وضعیت بازار خودروهای داخلی نیز مشابه اتومبیل‌های وارداتی است و با وجود افت قیمت خودرو در بازار آزاد ، نمایشگاه‌داران از سردی بازار و نبود مشتری سخن می‌گویند. اکنون فروشندگان برای فروش دست نگه داشته ‌اند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. درمقابل خریداران منتظر ادامه روند نزولی نرخ خودرو هستند. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در این خصوص به فارس گفت: «همان‌طور که قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد، اما فعلا خرید و فروشی در بازار صورت نمی‌گیرد و معاملات قفل است.» از سوی دیگر قیمت ارز طی یکی دو روز گذشته تغییری نکرده و به دنبال آن قیمت خودرو ثابت مانده است تا وضعیت آتی بازار خودرو برای فروشندگان و خریداران غیرقابل پیش‌بینی شود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر