دوئل اصفهانی

دربی اصفهان با تماشاگرانش زیباست، اما چه می‌شود کرد که هماوردی تیم‌های همشهری در راه است و تماشاگران باید از تلویزیون دیدار تیم‌های محبوبشان را تماشا کنند؛ دربی، دربی است؛ چه با استادیومی پر از هواداران دو تیم و چه ورزشگاهی پر از خالی. دربی شصت‌و‌هفتم فوتبال اصفهان روز جمعه برگزار می‌شود و دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن با شرایطی متفاوت و انگیزه‌هایی گوناگون اما هدفی یکسان به میدان می‌روند. تیم سپاهان که هفته گذشته شکست تلخی را در خانه برابر شهر خودرو متحمل شد، برای جانماندن از کورس مدعیان، نیازمند پیروزی در این دیدار است تا نیم‌نگاهی به قهرمانی نیم‌فصل داشته باشد.

تاریخ انتشار: 09:22 - پنجشنبه 1399/11/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

در آن سوی میدان تیم ذوب‌آهن به عنوان میزبان این دیدار، بالاخره در هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال به اولین برد دست پیدا کرد تا برای دربی اصفهان با انگیزه‌ای مضاعف راهی میدان شود؛ ذوبی‌ها اگر برنده این بازی شوند، با سه‌امتیازی که به دست می‌آورند، باز هم در رده چهاردهم باقی خواهند ماند، اما این سه امتیاز اندوخته در ادامه لیگ به سود آن‌ها خواهد شد.برخلاف دربی تهران که تمام جزئیات آن از ابتدا تاکنون مستند شده است، درباره گذشته دربی اصفهان آمار دقیقی در دست نیست، اما گفته می‌شود دو تیم اولین‌بار سال 53 با هم دیدار کرده‌اند.سپاهان و ذوب‌آهن از  آن زمان تاکنون ۶۶ بار در دیدارهای رسمی برابر یکدیگر قرار گرفته‌اند که ۲۴بار سپاهان و ۱۸ بار ذوب‌آهن پیروزی را به نام خود ثبت کرده‌اند و ۲۴دیدار نیز با نتیجه تساوی به پایان رسیده است. از ۶۶ رویارویی دو تیم، ۳۸ بازی مربوط به رقابت‌های لیگ برتر است که از این ۳۸ بازی، سپاهان ۱۷ برد و ذوب‌آهن ۱۱ برد در کارنامه دارند و ۱۰ بازی با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.در هماوردهای قبلی دو تیم ۱۳۷ گل به ثمر رسیده که سپاهان ۷۶ گل و ذوب آهن ۶۱ گل به ثمر رسانده‌اند. در فصل گذشته سپاهان در بازی رفت پیروز دربی شد؛ اما در بازی برگشت، دو تیم به تساوی رسیدند که ازدست‌رفتن دو امتیاز بازی، منجر به کم‌شدن شانس زردها در کورس قهرمانی با پرسپولیس شد. در آستانه دربی اصفهانی‌ها به سراغ چهره‌های ویژه این بازی رفتیم.

محرم نویدکیا و رحمان رضایی

دیدار فردای دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن، جدال اندیشه‌های تاکتیکی دو سرمربی جوان است که در مقطعی در تیم ملی هم‌بازی بوده‌اند. نویدکیا در دوران بازیگری از محبوبیت زیادی بین هواداران برخوردار بوده و در قهرمانی‌های تیم سپاهان در لیگ برتر و جام حذفی نقش مؤثری ایفا کرده است، رحمان رضایی هم در تیم ذوب‌آهن چهره شد و به تیم ملی رسید، اما اوج دوران فوتبالی او به حضورش در لیگ ایتالیا و لژیونری برمی‌گردد. رضایی برخلاف محرم که یک دوره کوتاه در تیم بوخوم عضویت داشت، در تیم پروجای ایتالیا یکی از بازیکنان کلیدی بود. در رده ملی نیز محرم به دلیل مصدومیت نتوانست برای خود جایگاه ثابتی دست‌و‌پاکند، اما رحمان رضایی سال‌ها بازیکن ثابت تیم ملی بود.این دو بازیکن که اولین فصل سرمربیگری خود در لیگ برتر را تجربه می‌کنند، برای دربی شرایط متفاوتی دارند، محرم با تیمی مدعی پای به میدان می‌گذارد، اما رحمان با تیمی که به تازگی از قعر فاصله گرفته است. نویدکیا به عنوان بازیکن در دربی‌های زیادی به میدان رفته، اما فردا اولین تجربه او در دربی اصفهان خواهد بود. محرم که با چهار گل زده، دومین گلزن برتر دیدار تیم‌های اصفهانی محسوب می‌شود، در دربی فوتبال اصفهان نیز تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفت که این اتفاق با خبرسازی زیادی همراه بود.  نویدکیا برای ثبت رکوردهای ماندگار در دربی به عنوان مربی انگیزه زیادی دارد، ضمن اینکه کسب برد در این دیدار، بر محبوبیت او نزد هواداران اضافه خواهد کرد؛ هر چند عمده هواداران این تیم به محرم و تیمش اعتماد دارند و به باخت ها نیز خرده نمی‌گیرند. رحمان رضایی هم به عنوان بازیکن در دربی فوتبال اصفهان به میدان رفته، اما برد در دیدار فردا شاید به اندازه تمام بازی‌های قبل برایش اهمیت داشته باشد. رضایی که با مدیرعامل قبلی باشگاه اختلاف زیادی پیدا کرده بود، در جریان حضور مدیرعامل جدید در تمرینات با صورتی بشاش از او استقبال کرد تا نشان دهد از تغییرات راضی است. دیدار فردای دو تیم برای دو سرمربی از نظر حیثیتی اهمیت دارد و به نوعی محک توانمندی فنی آن‌ها محسوب می‌شود. تقابل دو مربی از جذابیت‌ترین تقابل‌های این بازی به شمار می‌رود و باید منتظر ماند و دید در پایان مسابقه کدام مربی با خوشحالی در کنفرانس خبری پاسخ گوی خبرنگاران می‌شود؛ البته رحمان رضایی به دلیل اخراج در بازی قبلی روی نیمکت تیمش نمی‌تواند بنشیند، اما با توجه به خلوتی ورزشگاه، از دور می‌تواند تیمش را هدایت کند.

پیام نیازمند و شهاب گردان

نیازمند در سومین فصل حضورش در سپاهان یک دربی دیگری را پیش رو دارد؛ اما شهاب گردان دربی‌های بیشتری را در فوتبال اصفهان تجربه کرده و با پیراهن هر دو تیم در این دیدار مهم به میدان رفته است.  دو دروازه‌بان در بازی فردا وظیفه مهمی را برعهده دارند و هرکدام موفق به بسته نگه‌داشتن دروازه تیمشان شوند، مسیر پیروزی را برای هم‌بازیانش تسهیل می‌کنند. گردان در این فصل یکی از نقاط قوت تیم ذوب‌آهن بوده و با وجود نتیجه‌نگرفتن این تیم، کمتر انتقادی به او وارد شده است؛ اما نیازمند روندی نوسانی داشته است و روز بد او مقابل شهر خودرو انتقاد هواداران را به همراه داشت.  گردان در دو بازی اخیر تیمش به دلیل مصدومیت نتوانسته درون دروازه جای بگیرد و یوسف بهزادی به میدان رفته اما با توجه به رفع مصدومیت او، حضورش درون دروازه گاندوها تقریبا قطعی است.

قاسم حدادی‌فر و امید نورافکن

این دو بازیکن اگر در روز خوبشان باشند، تیم‌هایشان کار راحت‌تری برای پیروز شدن دارند. حدادی فر که سابقه بازی در بیش از 20 دربی فوتبال اصفهان را دارد،  با چاشنی تجربه میدان‌داری میانه میدان ذوبی‌ها را برعهده دارد و به عنوان کاپیتان، هم‌بازیانش را برای پیروزی تشویق و رهنمون خواهد کرد، اما در تیم مقابل امید نورافکن دو دربی را فصل گذشته تجربه کرده اما با نمایشی که در ترکیب سپاهان داشته است، یکی از مهره‌های کلیدی تیمش محسوب می‌شود. در دربی فردای اصفهان و در شرایطی که هر دو تیم به پیروزی نیاز دارند، استحکام خط میانی و بازی‌ساز هافبک‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و پیش‌بینی می‌شود بیشتر وقت بازی در میانه میدان و رد‌و‌بدل توپ بین دو تیم سپری شود.

سجاد شهباززاده و دارکو بیدوف

شهباززاده که فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سرگذاشته است، در 13دیداری که برای سپاهان به میدان رفته است، علاوه بر اینکه یازده بار دروازه رقیبان را باز کرده، دوبار نیز روی گل‌های دیگر تیمش تأثیر مستقیم داشته است تا مهاجم اردبیلی سپاهان به روند بسیار خوبش ادامه دهد و در دیدار فردا امید اول تیم اصفهانی برای گل‌زنی محسوب می‌شود. در تیم ذوب‌آهن نیز دارکوبیدوف بهترین مهاجم تیمش محسوب می‌شود و تاکنون چهار گل برای سبزپوشان به ثمر رسانده است. بیدوف که فصل گذشته نیز دربی اصفهان را تجربه کرد، در دیدار فردا می‌تواند عصای دست رحمان رضایی در خط حمله باشد و اگر خط دفاعی سپاهان از او غافل شوند، مهاجم فرصت‌طلبی است. دیدارهای  دربی اصفهان معمولا بازی های پرگلی از آب درآمده و پیش بینی می شود مهاجمان در باز ی فردا نقش مهمی را ایفا کنند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر