چهارباغ با 162 میلیارد ریال، زیباسازی شد

چهارباغ این روزها نفس می‌کشد در لابه‌لای درخت‌هایی که بهار در تجلیگاه آن به تماشا نشسته و حال و هوای خاصی به آن داده است. از ابتدای این گذر فرهنگی جوی آب روان در لابه‌لای پیاده‌رو بلند و طولانی و صندلی‌های چوبی مأمنی شده است برای استراحت تا ساعاتی از اوقات زندگی را در این مکان خاص و دلپذیر طی کنی. این مکان هویت و قدمتی دیرینه دارد که باید اصالتش حفظ می‌شد و پیاده‌راه‌سازی یکی از موضوع‌هایی است که آرامش ویژه‌ای به این مجموعه بخشیده است. نوسازی و بهینه‌سازی این گذر فرهنگی در سال‌های اخیر به همت مدیریت شهری اصفهان در دستور کار قرار گرفت تا این مجموعه را به جاویدترین پروژه‌های شهری مبدل کند.

تاریخ انتشار: 09:41 - چهارشنبه 1400/01/18
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

حسین کارگر، مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان، معتقد است: «پیاده‌راه‌سازی چهارباغ عباسی بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین و ماندگارترین پروژه‌های شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر است.»
به گفته او «این پروژه از سال1396 با هدف اتصال پیاده‌رو چهارباغ عباسی به میدان امام و تکمیل حلقه دولت‌خانه صفوی در دستور کار مناطق یک و 3 قرار گرفت و عملیات آسفالت‌برداری ضلع شرقی آن آغاز و نخست به حفر کانال‌های دفع آب‌های سطحی، تأسیسات شهری و نوسازی آن پرداخته و پس‌ازآن زیرسازی عملیات سنگ‌فرش پیاده‌رو تکمیل شد.» اجرای طرح‌های مختلف ریزودرشت در چهارباغ با همکاری مدیریت شهری به اوج رسید آن‌گونه که مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان می‌گوید: «محور میانی چهارباغ هم در دستور کار منطقه3 قرار گرفت. طبق تصاویر به‌جامانده قدیمی، عملیات آبراه میانی با دو پیاده‌رو در طرفین و احداث شش حوض حدفاصل میدان انقلاب تا میدان امام حسین (ع) انجام شد. هزینه عملیات عمرانی این پروژه بیش از ۱۶۲ میلیارد ریال بوده است.»
به بیان کارگر «با تکمیل پروژه چهارباغ، عملیات سامان‌دهی میدان امام حسین(ع) با هزینه ۵۰ میلیارد ریالی انجام و عملیات سامان‌دهی گذرهای منتهی به چهارباغ عباسی، آمادگاه و سیدعلیخان نیز با هزینه ۵۰ میلیارد ریالی در حال سپری‌شدن مراحل تکمیلی است.»
او می‌گوید: «در حال حاضر پس از تکمیل عملیات عمرانی و مبلمان شهری چهارباغ عباسی به‌منظور ایجاد طراوت مضاعف و ایجاد شور اجتماعی شهروندان و گردشگران، کاشت بیش از ۴۲ هزار گل شب‌بو، شمعدانی، همیشه‌بهار، بنفشه و… و همچنین اجرای سفره هفت‌سین با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۰ میلیارد ریال انجام‌شده است.» در این بخش، سال گذشته مجموعه سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان نیز اقدامات مؤثری در بسترسازی محور میانی چهارباغ انجام داد و کاشت گل، درخت و درختچه در این محور اجرا شده است.
از دیگر صحبت‌های کارگر، اشاره به سامان‌دهی میدان امام و سردر قیصریه است: «سامان‌دهی، حفظ و ارج نهادن به اماکن تاریخی، میدان‌ها و گذرهای منتهی به آن بناها از موضوع‌های مهمی است که مدیریت شهری به آن ورود پیدا کرده است. میدان امام(ره) یکی از این بناهای تاریخی و گردشگری است به همین منظور از سال۱۳۹۶ عملیات سنگ‌فرش و مناسب‌سازی عبور افراد دارای معلولیت و نابینایان در دستور کار منطقه3 شهرداری اصفهان قرار گرفت و با هزینه کلی عملیات عمرانی بالغ‌بر بیش از ۷۰میلیارد ریال به پایان رسید و در حال حاضر می‌توان نوید اتمام عملیات ایمن‌سازی آب‌نمای ورودی قیصریه، نوسازی تأسیسات و موتورخانه و نورپردازی آب‌نما را به شهروندان اصفهانی داد. همچنین به‌منظور نورپردازی مطلوب و ویژه این میدان ۲۱۰ پروژکتورال‌ای‌دی در همه رواق‌ها تعویض شد که این اقدام باعث جذاب‌ترشدن سیمای این میدان در شب شده است. این اقدامات به همراه اجرای سفره هفت‌سین، هزینه‌ای بیش از هفت میلیارد ریال داشته است.»
مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان پیشنهاد پیاده راه شدن کوچه یخچال‌ها را هم به کارگروه شورای ترافیک شهرداری ارائه کرده است: «بیش از ۳۲ هزار واحد تجاری اصفهان در محدوده منطقه3 شهرداری قرارگرفته و به این لحاظ این منطقه از موقعیت خاص اقتصادی و گردشگری برخوردار است. برای رفع مشکلات ترافیکی کوچه مشیر معروف به کوچه یخچال‌ها اقدامات لازم در دستور کار قرارگرفته است.»
کارگر صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «کوچه مشیر واقع در خیابان هاتف، مشکلات ترافیکی بسیاری داشت که برای کاهش بخشی از مشکلات ترافیکی این گذر، پارکینگ کرمانی احداث شد و به بهره‌برداری رسید.» مشکلات ترافیکی زیاد برای باربری و باراندازی تجاری‌های کوچه مشیر موضوع دیگری است که مدیر منطقه3 شهرداری اصفهان به آن اشاره می‌کند: «پیاده‌راه‌شدن کوچه مشیر و اتصال آن به خیابان حافظ به کارگروه شورای ترافیک پیشنهادشده تا تردد وسایل نقلیه برای باراندازی و باربری تنها در ساعت‌های خاص انجام شود و شاهد رفت‌وآمد حداقلی خودروها و موتورسیکلت‌ها باشیم. در این راستا مذاکرات و هماهنگی‌های لازم با کسبه انجام می‌شود.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سیدمحمد مهدوی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط