آیا سکه طلا سرمایه‌گذاری خوبی برای سه سال آینده است؟

سکه تمام بهار آزادی از 1370 تا انتهای 1399 بیش از 832 برابر شده است. قیمت سکه اسفند 70 حدود 12 هزار و 447 تومان بود و سال گذشته به بالاتر از 16 میلیون تومان رسید؛ ولی در اسفند 99 قیمت سکه حدود 10 میلیون و 360 هزار تومان ثبت شد. در دنیای سرمایه‌گذاری به‌غیراز موارد محدودی مانند بیت‌کوین، دیگر هیچ موردی در 30 سال رشدی 30 برابری را تجربه نکرده است و اگر این رشد با همین روند ادامه داشته باشد، سال 1430 قیمت هر سکه بهار آزادی به بیش از هشت‌میلیارد و 600 میلیون تومان می‌رسد! شاید تصور سکه هشت‌میلیاردی دشوار باشد؛ ولی آیا 30 سال قبل کسی تصور می‌کرد سکه 12 هزارتومانی یک روز بالاتر از 16 میلیون تومان معامله شود؟

تاریخ انتشار: 09:53 - سه شنبه 1400/05/5
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

اسفند 96 قیمت سکه تنها یک‌میلیون و 800 هزار تومان بود و در فاصله سه سال 5.7 برابر شد. اگر همین روند ادامه داشته باشد، اسفند 1403 سکه به مرز 60 میلیون تومان می‌رسد. تصور سکه 60 میلیون تومانی دشوار است؟ آیا سه سال قبل فکر می‌کردید سکه یک‌میلیون و 800 هزارتومانی تا سال 1400 به بالاتر از 10 میلیون تومان برسد؟
افراد زیادی با همین منطق عقیده دارند سکه یکی از بهترین و پربازده‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار است. جدول قیمت سکه در طول سه دهه گذشته نیز نشان می‌دهد هرگز سرمایه‌گذاری در سکه زیان‌ده نبوده است. شاید در یک دوره زمانی سکه نزولی شده باشد، ولی به‌سرعت سقف‌های قبلی را پس می‌گیرد. اکنون پرسش اصلی اینجاست: آیا به دید کمتر از چهار سال آینده نیز سکه سودآور است؟ آیا ممکن است در سه سال اول دولت رئیسی مانند سه سال قبل قیمت سکه 5.7 برابر شود؟
بازار ارز و بازار داخلی و خارجی طلا تأثیر زیادی بر قیمت سکه دارند و برای سرمایه‌گذاری کمتر از سه سال در بازار سکه، باید ابتدا این بازارها را بررسی کرد. شرایط در بازار ارز شفاف نیست، تغییرات سیاسی و توافق‌های خارجی طی ماه‌های آینده تأثیر زیادی بر بازار ارز، به‌خصوص دلار، دارد و شاید روند افزایش قیمت‌ها را کند کند. بررسی قیمت دلار در بازار آزاد نشان می‌دهد دست‌کم طی 30 سال گذشته پس از هیچ تغییر دولت و توافق خارجی دلار ریزشی نبود، ولی ممکن است روند قیمتی دلار رِنج شود.
ازنظر تکنیکال دلار خردادماه خط روند نزولی خود را شکست و حالا اهداف قیمتی بالایی دارد. بازاریان نیز دلار 40هزارتومانی را تا پایان سال پیش‌بینی می‌کنند. نمودارها نشان می‌دهد شاید دلار 30هزارتومانی دور از انتظار نباشد و اگر دلار کانال 30هزار تومان را پس بگیرد، سکه به‌راحتی بالای 14میلیون تومان برمی‌گردد. از طرفی، احتمال ثبات در بازار ارز کم نیست؛ ولی بازار طلا، به‌خصوص در سطح جهان، نشانه‌های صعودی دارد.
شیوع ویروس کرونا دولت‌های جهان به‌ویژه دولت آمریکا را مجبور به چاپ اسکناس بدون پشتوانه کرد. اقتصاد کشورهای بزرگ و به‌صورت کلی، اقتصاد جهانی با این سیاست مالی از رکود احتمالی پس از کرونا فاصله گرفت؛ ولی چاپ پول جاده‌ای یک‌طرفه به سمت تورم است. امروز در گزارش‌های مالی کشورهای بزرگ مانند آمریکا نشانه‌های قدرتمندی از تورم وجود دارد تا همه‌چیز برای افزایش قیمت طلای جهانی وجود داشته باشد.
اونس طلا دسامبر 2019 از حدود 1510 دلار تا 2075 دلار در آگوست 2020 رسید. این روند صعودی همچنان ادامه دارد. تحلیلگران جهانی احتمال می‌دهند تا کنترل نرخ تورم، روند افزایشی طلا ادامه‌دار خواهد بود و در صورت افزایش اونس در بازار داخلی نیز طلا و به دنبال آن سکه، صعودی خواهد بود.
فعالان بازار با بیان همین دلایل می‌گویند که سکه، کف 10 میلیون تومانی را از دست نخواهد داد و اگر دلار ثابت بماند هم با افزایش قیمت طلای جهانی، سکه به سمت سقف 16میلیون تومانی پیش خواهد رفت. در مقابل، عده‌ای از تحلیلگران داخلی عقیده دارند که نرخ سکه چند سالی در قیمت‌های فعلی استراحت خواهد کرد.
 این افراد مدعی‌اند روند صعودی سکه در طول سه سال گذشته تند بود و حالا نیاز به استراحت دارد؛ درنتیجه به‌جز نوسان‌های کوتاه‌مدت، سود دیگری برای سرمایه‌گذاران ندارد.
بررسی رفتار سکه در طول 30 سال گذشته نیز تأیید می‌کند سکه پس از هر روند صعودی شدید، در یک محدوده برای مدت دو تا چهار سال آرام گرفته است. این رفتار سکه در سال‌های 88 تا 94 نیز تکرار شد. اسفند 88 سکه به قیمت 288 هزار تومان بود و اسفند 92 در محدوده بالاتر از یک‌میلیون تومان معامله می‌شد. در سال‌های 93 و 94 سکه بین 900 تا 950 هزار تومان و در سال 95 زیر یک‌میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شد تا پس از دو یا سه سال استراحت یک روند صعودی جدید را آغاز کند. با این تحلیل اگرچه سرمایه‌گذاری روی سکه برای بلندمدت جذاب به نظر می‌رسد، ولی برای سه سال آینده شاید روند صعودی کندی داشته باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر